Je moet olie niet voorstellen als een fonteintje onder de grond. Meestal worden er diepe boringen gedaan. Meestal onder ondoordringbare lagen.
En zelden vind men reservoirs die de moeite lonen te exploiteren. In België en Nederland zit ook olie in de grond ... maar meestal is het de moeite niet om kosten te maken voor een geringe opbrengst.
De exploitatie en gas hoe wij die kennen is nog vrij recent. Hooguit honderd jaar .
Vroeger werd er in Arabië op verschillende momenten wel aardolie aangetroffen , zonder de boortechnieken van vandaag. Dat zou er op kunnen wijzen dat er toch hier of daar wat olie kon ontsnappen.
Ook bij gas is het niet onmogelijk dat er al veel ontsnapt is…tenslotte vind men gas in verzadigde grondlagen onder een beschermende laag.
Misschien is veel gas dat die beschermingslaag niet had al heel lang ontsnapt….op een manier dat nu gebeurt met moerasgas.
Over aardolie bestaan twee theorieën : het zou zeefauna en flora zijn die in teerzanden opgeslagen zijn als sediment (Carboon?)
Maar men is er eigenlijk niet volledig uit. De laatste tijd wordt wel geopperd dat de gas en olie al lang aanwezig waren in de Aardmantel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is zeker niet uitgesloten dat Aardolie en gas ontsnappen na een hevig natuurfenomeen.
Maar het zou dan wel op de juiste plaats op hetzelfde moment moeten gebeuren. Wanneer je nu de grootste aardolie reservoirs bekijkt , lijken die meestal niet in super-actieve gebieden te liggen.

Toegevoegd na 21 minuten:
Zelfs bij nazicht op Google Earth blijkt het stuk Iran , waar olie zit ook heel weinig aardbevingen en zo te kennen. Die gevoelige gebieden zitten op breuklijnen in de bergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat gas en olie heel diep zitten en een aardbeving geeft wel ooit een scheur maar die is vaak niet zo diep dat er gas en olie omhoog komt