Na 21 december gaan de dagen weer lengen. Gebeurt dat elke dag met evenveel minuten? Zo nee, welke dag heeft dan de meeste toename?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
97.3K

Het beste antwoord

volgens mij gaat het in een sinus vorm (dat is soort soort golfbeweging) . Op 21 dec is de kortste dag, de dag ervoor werden de dag nog korter, de dag erna weer langer. Het korter worden van de dagen werd elke dag een beetje minder tot het stopte (dat is dus 21 dec) daarna worden ze elke dag een beetje langer en dat gaat steeds iets sneller. Dat sneller gaan kan niet eeuwig doorgaan want op 21 juni moet het weer gestopt zijn.
Het snelste moment zit daar dus halverwege tussenin
dus 21 maart, dan is de toename dus het grootst en daarna neemt hij weer af (de toename dus)
sorry, klinkt ingewikkeld zo denk ik
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tabellen bij de andere antwoorden bekijkt, dan zie je inderdaad dat de toename niet altijd 2 minuten per dag is, maar dat jouw verhaal klopt.

Andere antwoorden (4)

De dagen worden niet langer, het blijft alleen langer licht. Iedere dag wordt het 2 minuten later donker, totdat het rond een uur of 11 nog licht is, dan gaan er per dag weer 2 minuten af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toe en afname zons op en ondergang is ongeveer 2 minuten per dag. Op onderstaande link vind je een tabel waar het per dag op wordt weergegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De richting van de schuine stand van de aarde,
en de richting van de ellips, zijn bijna aan elkaar gelijk maar, niet helemaal, daarom komt door ellips.
De zon komt na 21 december later(dan op ons klokje) op en
blijft het 's ochtends langer donker, hierdoor gaat de zon ook evenveel later onder, maar door schuine as nog wat extra later onder. De daglicht-tijd is dus langer geworden.
Deze twee effecten tesamen hebben tot gevolg dat de hoogste stand van de zon per dag maximaal 30 seconden later of eerder kan zijn dan onze kloktijd.
De dagen kunnen dus volgens de zon langer of korter zijn dan ons klokje.

Het maximale verschil in het jaar, tussen het hoogste punt van de zon(in Utrecht) en de kloktijd, is -14 minuten (11 feb. 12:54) of +16 minuten (3 nov. 12:23)

datum----op------middag----onder--lengte--verschil in minuten
21 dec - 8:46 - 12:37:22 - 16:29 - 7:43 - 0
31 dec - 8:48 - 12:42:18 - 16:37 - 7:49 - +6
10 jan - 8:45 - 12:46:53 - 16:49 - 8:04 - +15
20 jan - 8:37 - 12:50:25 - 17:05 - 8:28 - +24
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dagen die langer worden wordt bedoeld , wanneer de Zon weer boven de horizon komt piepen.
Die momenten kunnen wel een beetje van mekaar afwijken , door kleine verschillen in de beschijningsveld en door de baan van de Zon ten opzichte van de Aarde.
Veel belangrijker is waar jij staat op dat moment …. Het verschil tussen ‘de kortste’ dag en de ‘langste’ dag is in Nederland heel verschillend dan bijvoorbeeld in Marokko (veel kleiner verschil) en Noord-Europa waar men van een periode van ‘totale duisternis’(poolnacht ) naar een periode van ‘voortdurende klaarte’(p ooldag) gaat : en de verschillen tussen die twee tekenen zich veel groter af iedere dag.
Nabij de evenaar zijn dag en nacht bijna gans het jaar door constant. Daarom hebben mensen die in de Zomer op reis gaan naar het verre Zuiden , de indruk dat het daar vlug donker wordt : omdat zij uit onze contreien vertrekken op het moment dat het hier het klaarst is.
Wanneer ze op wintervakantie gaan aar het verre Zuiden ….zullen ze het omkeerde opmerken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Lijstje met uren zonsopkomst en zonsondergang :Nederland :zie link (bron)

Toegevoegd na 9 minuten:
Lijstje zonsopkomst -zonsondergang Ijsland : link 2