Bij welke landen wordt het 6 maanden dag en 6 maanden nacht? En hoe komt het?

Ik ben best wel benieuwd hoe het daar gaat allemaal. Hoe gaat eigenlijk daar met werken of school? En wat doen ze als het daar bijvoorbeeld -45 graden is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook met voeding, hoe doen ze kweken enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je veronderstelling dat er plekken op aarde zijn waar het achtereenvolgens 6 maand licht en 6 maand donker is klopt niet helemaal. Gedurende enkele maanden per jaar gaat de zon boven de poolcirkels niet onder. Vervolgens krijg je een periode waarin dit verschuift (dus wel met dag en nacht) tot je in de winter een periode hebt waarin je de zon enkele maanden niet ziet.

Het beste antwoord

Ik was deze zomer op de Noordkaap, het noordelijkste stukje Europa.
Ik vond het sowieso al erg onwennig om op een plek te zijn waar het 24 uur licht blijft. Het was zelfs een keer zo gek, dat het een keer overdag bewolkt was geweest, en 's nachts om 3 uur het zonnetje doorkwam!

Maar goed, je vraag:

Op Noordkaap is een museum dat geheel gewijd is aan het fenomeen dat je beschrijft: Maanden lang donker.
Ik zag er daar een prachtige film over, en het is echt heel bijzonder.
Het leven gaat dus gewoon door! In het pikkedonker zijn kindertjes aan het spelen in de speeltuin, zitten kinderen op school, wordt er gewinkeld en gewerkt.

In deze gebieden groeit sowieso niet veel meer dan korstmos (veel rendieren daar, want daar voeden zij zich mee). Verse groenten en fruit worden dus het hele jaar door ingevoerd.
Verder gaat het leven gewoon z'n gangetje, zij het in het donker.

Wat nog wel bijzonder is om te vermelden, is dat deze gebieden de hoogste percentage zelfmoorden hebben in de wereld: De lange donkere wintermaanden eisen z'n tol.

Met de kou weten de mensen om te gaan, ze zijn er aan gewend. Dikke kleding, boots, sneeuwpakken.
- 45 graden wordt het meestal niet op Noordkaap, daarvoor moet je echt op de Noordpool zijn.

Tenslotte: Het noorderlicht! In die donkere maanden vindt regelmatig het wonderlijke, ietwat angstige betoverende schouwspel van het noorderlicht plaats. Je weet niet wat je ziet!

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even de verklaring voor het fenomeen:

Het komt door de stand van de noordpoolgebieden ten opzichte van de zon:
De noorpool staat in de zomer voortdurend in het licht van de zon. En in de winter voortdurend in de schaduw van de aardbol. Dit komt door de inclinatie van de aarde: De aarde staat niet loodrecht op z'n as, maar schuin. (kijk maar naar een globe, dan zie je goed dat de as van de bol schuin naar rechts staat).
Bovenstaand feit, samen met het feit dat de aarde in 1 jaar tijd om de zon draait, zorgt voor de middernachtszon in de zomer, en maanden van donkerte in de winter.