Wat vind je van het huidige Voortgezet Onderwijs hier in Nederland?

Wat vind je goed, wat mis je? Wat voorzie je? Wat moet direkt stoppen?
Nog wat prikkelende trefwoorden: Werkdruk leerlingen en docenten, docentenopleidingen, weg naar zelfstandigheid, overstap Beroepsonderwijs, motivatie, actueel, financieel, begeleiding, enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zelf vind ik dat het onderwijs erg slecht in Nederland. Ik had het idee dat sommige docenten met tegenzin les stonden te geven of zelf geen idee hadden wat ze onderwezen. Daarnaast vind ik dat de begleiding richting beroepsonderwijs beter kan en moet. In vergelijking met het HBO valt het dan weer mee wat betreft het onderwijs op het voortgezet onderwijs. HBO is echt dramatisch slecht. Je wordt opgelicht waar je bij staat alleen heb je geen ander alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

VMBO is een afvalput.

Die moet zo snel mogelijk weg.

Een sociale ramp.

De Mavo moet terug en leerlingen moeten veel strenger worden aangepakt bij spijbelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg wel het gevoel dat het onderwijs eenvoudiger is geworden. Minder op niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de 'kids' worden steeds slimmer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm.. niet mee eens..
Ik heb zelf op het VMBO gezeten en het is waardeloos.
De leraren kunnen de leerlingen niet handelen & daardoor durven ze de leerlingen niet meer te straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitmuntend slecht...

Wij leerden vroeger nog hoofdrekenen bij wiskunde...

Tegenwoordig heb ik het idee dat de scholieren bij nederlands niet meer leren hoe je hoofdrekenen schrijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
detail
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@AMG: Ik was überhaupt niets op de hand. Dat doet mijn werkster...
Als persoon in het onderwijs kan ik maar één advies geven: gooi het een laatste maal goed op de schop.

Dit begint bij het basisonderwijs. Daar is de nadruk bij de lerarenopleiding van vakinhoud naar pedagogiek verschoven. Toegegeven, het belang van het kind moet hoog in het vaandel staan, maar leerstof ook. Hoofdrekenen, grammatica en spelling zijn zaken die daar al veel stelselmatiger aan de orde moeten komen, en liefst niet te zeer in mooie verhaaltjes verpakt.

Dan de middelbare school. Geef les op niveau en zorg voor een goede invulling van de basisvorming. Te veel vakken werkt niet; een goede selectie die het kind zorgvuldig kiest is doeltreffender. Hierbij moet ik het kind goed begeleid worden.
En ga niveaugericht te werk. Daarmee bedoel ik dat vakken alle niveaus ook op verschillende niveaus moeten worden aangeboden(een beetje als MAVO C en D). Hierdoor krijg je gelijkwaardige groepen, die ook kleiner zijn. Hierdoor is orde en werkdruk weer een minder groot probleem. Helaas vraagt dit wel om investering.
Een laatste verbetering zou het constant blijven inslijpen van basisvaardigheden zijn. Dit betekent concreet dat je geen woorden mag tellen met een rekenmachine, een natuurkundedocent spelfouten aanstreept en er bij techniek een talig goed verslag verwacht mag worden.

Als deze twee stappen in het proces verbeterd worden, zal ook de pabo en de lerarenopleiding weer wat beter worden. En betere afgestuurde leraren zorgen weer voor beter onderwijs.

Ten slotte moet er een maatschappelijke campagne op gang komen, waarin kennis weer gepromoot wordt en men niet steeds de ingangseisen verlaagt. Maatschappelijke stages waarin leerlingen leren wat werken is, en dat leren dus eigenlijk zo slecht niet is.

En misschien nog het belangrijkste. Onderwijs hoeft niet altijd leuk te zijn. Onderwijs heeft als doel je eigen leven leuk te maken.