Waar komt die tweede 'g' vandaan bij gegeten?

Bij geëvenaard lossen we het ook netjes op me twee puntjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is al gegeven (hee, hier hoort de g natuurlijk wel).
Moest gelijk aan mijn vader denken die altijd zei: gegloofd ipv geloofd. ;-)

Het beste antwoord

Ik denk dat het door de evolutie van taal komt, waarbij de g de mutatie is, die als voordeel heeft dat het gehele woord gemakkelijk uit te spreken is.
Oftewel, het oorspronkelijk voltooid deelwoord van eten is verbasterd naar gegeten. Lijkt me...

Misschien zit er wel een hele complottheorie achter, maar ik denk dat het vrij simpel ligt.

Toch een leuke vraag. Interessant om te weten wat er nou echt achter zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het woord geeten als gegeten werd uitgesproken en dus is het ooit ook zo in het woordenboek gekomen. Schrijfwijze volgt uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eten is een sterk werkwoord:
eten at gegeten

evenaren is een zwak werkwoord:
evenaren evenaarded geëvenaard

wie weet er nog een sterk werkwoord dat met een e begint?

Toegevoegd op 02-05-2009 08:59:08
evenaarde dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk ook makkelijke uitspraak. Maar hoe zit het dan met:

eisen?
- Er werd een straf van .. jaar ge-eist door het OM.
- Dat vereiste veel moed

wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe de taal zich ontwikkeld is niet altijd logisch te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een logische verklaring IS er altijd, de vraag is of we hem te weten kunnen komen. Geen enkele verandering gebeurt zonder oorzaak. Dus in de taal ook niet. Maar is die oorzaak en logische verklaring BEKEND bij iemand, en kan die verklaring mij dan bereiken? Dat is de vraag. Door nadenken bereik je veel,
door met anderen te praten ook
door te studeren,
door goeievraag.nl te lezen,
Zo kun je ALS de verklaring nog bij IEMAND bekend is, de kans vergroten dat je hem vindt.
En dat is best leuk:)
Mijn dochtertje van 4 had gisteren bij de achterburen gebarbecued, en wij hadden zelf pizza gebakken. Zij had ons dus niet zien eten, en vroeg vanmorgen: wat hebben jullie gisteren ge-eten?
Die G is dus niet zo logisch ... maar het spreekt heel beroerd uit, en de taal-evolutie plakt er dan letters tussen om het smeuiger te maken....