Is er een stichting waar rijke mensen het onderwijs van jonge mensen helpen financieren?

Volgend jaar begin ik mijn hbo opleiding. Hiervoor heb ik DUO ontvangen en dat zal ik blijven doen in de toekomst, maar ik krijg €419 per maand terwijl het collegegeld €2,209 is. De borgsom en leermiddelenbijdrage is €649.00. Ik heb online gekeken en in Amerika zijn er websites waar je je gegevens kan achterlaten en vrijgevige mensen betalen dan een deel of het gehele school kosten. Bestaat er zo iets in Nederland?

een jaar geleden
1.2K
Ritsuka
een jaar geleden
Is je collegegeld 2200 euro per maand?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Niet op die manier denk ik. Er zijn wel fondsen die specifieke kosten bij bepaalde studies kunnen vergoeden. Denk dan bijvoorbeeld aan een muziekopleiding. Ook zijn er particuliere fondsen die voor volwassenen en dan meestal vrouwen, een bijdrage kunnen leveren aan de bekostiging van een opleiding. Dus niet als je al studiefinanciering hebt.
Overigens heb je het over een stichting en over rijke mensen. Zijn wel twee verschillende dingen. Een stichting kan bijvoorbeeld geld hebben uit de nalatenschap van iemand.
AnnBoo8146
een jaar geleden
Waarvoor heb je nog meer geld nodig?
Je geeft aan dat je collegegeld + borgsom/leermiddelenbijdrage ongeveer 2860 euro per jaar kosten. Daarvoor ontvang je 12 x 419 = 5018 euro. Dus je studiekosten zijn al gefinancierd.
Dit is geen vetpot, maar genoeg voor je studiekosten. Voor al je persoonlijke uitgave kan je zelf een baantje zoeken, zoals veel studenten doen.
In Amerika zijn inderdaad fondsen voor studenten, maar ook daar voorzien deze voornamelijk in de studiekosten, die vaak veel hoger zijn dan in Nederland. Ook in Amerika zullen de meeste studenten, naast hun studie, nog een baan hebben.

Antwoorden (1)

Nee, zo'n stichting is er (nog) niet. Als je gesponsord wil worden zal je er zelf op uit moeten gaan.
Doorgaans is het zo, dat (veel) studenten een bijbaantje hebben om hun studiekosten (en uitgaanskosten) te kunnen voldoen.
een jaar geleden