Moet je al je stage uren overnieuw doen als je zelf stopt met stage?

Hallo, ik loop nu stage bij een bedrijf om mijn opleiding af te ronden. Deze stage bevalt niet goed en ik wil misschien stoppen. Maar moet je al je uren overnieuw doen als je stopt bij je stage en een andere stage plek wilt? Of moet je alleen de uren doen die nog open stonden?

2 jaar geleden
2K
TurfGraver
2 jaar geleden
Het is mogelijk dat je na een paar weken weet dat je om een of ander reden niet meer met de stage verder wilt gaan. Stop dan niet meteen. Praat eerst met je vrienden, collega's en met je praktijkbegeleider, voordat je een besluit neemt. Er zullen wellicht consequenties zijn voor je opleiding na het stoppen van de stage. Mogelijk duurt je opleiding uiteindelijk langer, maar misschien kan je overstappen naar een stagebedrijf met een opdracht die je beter ligt.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vraag me af of hier vast beleid voor is. Soms moet je gewoon voldoende uren maken, soms moet je ook een opdracht doen.
VraagAntwoord66
2 jaar geleden
Bij ons was het destijds dat je dan opnieuw de stage moest uitvoeren

Antwoorden (1)

Dat hangt van veel factoren af en moet je dus navragen bij je opleiding.
Kijkend naar landelijke regels, zou het niet hoeven, want dan gaat het niet om het behalen van de uren, maar het kunnen aantonen dat je de vaardigheden die je moest leren, beheerst.
Scholen en opleidingen gaan er verschillend mee om. Sommige houden strak vast aan uren, andere zijn daarin flexibel.
Andere factor is het nieuwe stagebedrijf: daar sluit je een overeenkomst mee af en de vraag is of dat stagebedrijf akkoord gaat het een kleiner aantal uren, want hoe langer je ergens bent, hoe meer het dat bedrijf ook oplevert. Het maakt dan ook nog uit hoeveel uren je al hebt gedaan.
Belangrijkste factor is hoeveel je hebt geleerd op je huidige plek. Want daar gaat het uiteindelijk om. Dat maakt het ook waarschijnlijk dat je in elk geval een deel zult moeten overdoen: het duurt even voor je ergens bent ingewerkt en het echte leren kan beginnen, en als je niet op je plek zit leer je over het algemeen minder, al kan het juist ook een hele leerzame ervaring zijn.
Dus kortom, ga om tafel met je studieloopbaanbegeleider en kijk samen wat het beste is in jouw situatie. Succes!