In welke wet en artikel is opgenomen dat OR leden zich mogen en kunnen uiten zonder consequenties?

Ik meende dat dit in de WOR is opgenomen, maar kan het niet vinden.
Waar het om gaat is dat or leden zich (uiteraard redelijk) moeten kunnen uiten naar het management toe zonder dat dit leidt tot het bespreken van het functioneren van de werknemer / or lid.

2 jaar geleden
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
Leestip. Het boek: Ondernemingsraad en ontslag. (Uitg. Bibliotheek Sociaal Recht).
Via Google de pdf-versie = pag. 1 t/m 38.

Antwoorden (1)

Er zijn wettelijke maatregelen om te voorkomen dat OR-leden hun mening niet durven geven als die niet strookt met het standpunt van de directie.
Artikel 21 WOR regelt de bescherming van OR-leden tegen ‘benadeling’ en artikel 7:670 e.v. van het Burgerlijk Wetboek regelt het ontslagverbod en de ontslagbescherming. Deze wettelijke bepalingen zijn onder meer ook van toepassing op leden van de COR of GOR en op PVT-leden.
Artikel 21 WOR: de ondernemer draagt er zorg voor, dat de in de onderneming werkzame personen die staan of gestaan hebben op een kandidatenlijst als bedoeld in artikel 9, alsmede de leden en de gewezen leden van de ondernemingsraad en van de commissies van die raad niet uit hoofde van hun kandidaatstelling of van hun lidmaatschap van de ondernemingsraad of van een commissie van die raad worden benadeeld in hun positie in de onderneming.
SimonV