Wat is het verschil tussen Social Work en Pedagogische Wetenschappen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe bedoel je? Pedagogische wetenschappen is een universitair vakgebied en studie. Social Work is een term die van alles kan betekenen, afhankelijk van de context.

Antwoorden (1)

Pedagogisch betekent opvoedkundig. Het betreft de tak van wetenschap die de opvoeding van kinderen bestudeert en onderzoekt welke effecten specifieke opvoedkundige handelingen hebben.

Sociaal betekent betrekking hebbend op het welzijn van de samenleving. Het gaat om de interactie tussen groepen mensen (of andere organismen). Een sociaal werker helpt mensen die hun weg in de maatschappij niet goed kunnen vinden. Dat betreft mensen van diverse leeftijden en met verschillende achtergronden. Het kan gaan om scholieren, maar ook om bijvoorbeeld gehandicapten, tienermoeders, daklozen, gedetineerden of mensen met schulden.

Het grote verschil met pedagogische wetenschappen is dus dat die zich alleen met kinderen bezig houden.
Amadea