Hoe belangrijk is een diploma tegenwoordig nog (steeds)?

Als ik terug kijk in de tijd, heb ik op school veel ‘ouderwetse’ basis moeten leren, waar ik later in m’n leven niets meer aan heb gehad. Sommige geleerde theorie heb ik in de eerste jaren van m’n werkzame leven weer moeten afleren, omdat het geleerde al was ingehaald door de tijd.

Vertaald naar deze tijd: stel, je wilt een baan in de auto-industrie, je zuigt alle informatie op via Google en YouTube over elektrische auto’s / duurzaamheid en weet daar op jonge leeftijd al relatief veel van; op school leer je nog over de ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor.

Mijn vraag: Naar welke mensen is vandaag de dag de meeste vraag?

2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
je zuigt alle informatie op via Google en YouTube over elektrische auto’s dat is geen ervaring. Ervaring krijg je door te werken.

Antwoorden (2)

Er is zeker geen diploma nodig voor alle jobs. (zie link )
Maar voor een aantal heb je het zeker wel nodig.
Van dat aantal zijn er weer een groot aantal die EN diploma EN ervaring willen. Ik neem aan het diploma om te bewijzen dat je de kennis hebt en ervaring omdat ze geen kosten willen maken met je te trainen. Als je online kijkt naar sommige jobaanbiedingen dan is dat laatste soort echt geen uitzondering.

Dus kort antwoord.
Soms ja, soms nee, soms alle twee.
---
En naar welk soort er het meeste vraag is. Dat hangt dus af in welke richting jij wil werk vinden.
Als je arts wil worden zal je zelfs met ervaring zonder diploma niets vinden. Als je chauffeur wil worden denk ik wel dat je iets kan vinden waar ze desnoods je rijbewijs helpen behalen.
Toegevoegd op 08 oktober 2021 05:26: tekst
2 jaar geleden
Er is nog steeds meer vraag naar mensen met diploma, dan naar mensen met alleen ervaring.
Dit is ook vanwege de doorgroeimogelijkheden en eventuele promoties.