De juiste spellingswijze is Hannies.
De hoofdregel is: schrijf de bezits-s direct aan de naam vast. Dat geldt voor: namen die eindigen op een medeklinker; namen op twee letters die één klinkerklank vormen (ie, ou, ah, ij, enz.); namen op een ‘doffe’ e (een ‘uh’-klank) of een é.
et een apostrof voor de bezits-s als een naam eindigt op een klinkerklank van één letter (a, e, i, o, u, y) die als lange klank klinkt (dus als ‘aa’, ‘ee’, ‘ie’, ‘oo’, ‘uu’), (bijvoorbeeld Petra's).
Zet alleen een apostrof als een naam eindigt op een sisklank. Onder ‘sisklank’ vallen de s en de z, maar ook de x en alle letters of lettercombinaties die als ‘s’, ‘sj’, ‘tsj’, ‘zj’ of ‘dzj’ worden uitgesproken. (bijvoorbeeld Truus')
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Grappig dus Hannie en Vicky wat beiden op het einde hetzelfde klinkt. Hebben beiden een andere schrijfwijze als het gaat om een bezits vorm?
Hannies tent / Vicky's tent.
Computoon
2 jaar geleden
Ja, inderdaad. Vicky's tent, Otto's fiets en Amalia's paleis. En Hannies tent natuurlijk. Als ik in de spellingcommissie zou hebben gezeten, zou ik voor al die vormen de 's-vorrm hebben gekozen. Dat voorkomt verwarring in specifieke gevallen.
Stel dat een man met de voornaam Jan een fietsenzaak begint. Hij zou die zaak dan spellingtechnisch juist Jans Tweewielers kunnen noemen. Als een zekere heer met de achternaam Jans zo'n zaak begint, kan het ook Jans Tweewielers worden. (En Jans' Tweewielers zou ook nog kunnen als de heer Jans er de nadruk op wil leggen dat hij Jans heet en dat het ZIJN fietsenzaak is, ("Jans z'n tweewielers" in slecht Nederlanda).
Jan's Tweewielers geeft toch meer het inzicht dat de fietsenbaas Jan heet, alleen de spelling is dan fout.
SentWierda
2 jaar geleden
Computoon. 'Alleen de spelling is dan fout.'
Nou, dat valt wel mee. Altijd mag in eigennamen/productnamen/merknamen een apostrof worden gebruikt, vanwege de duidelijkheid. Dat staat ook in de link van AnnBoo1846.
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Dat staat er niet.
Er staat niet dat het MAG vanwege duidelijkheid. Er staat dat dat gedaan wordt vanwege duidelijkheid. "
Veel mensen vinden deze notatie duidelijker: bij de schrijfwijze Loulou’s of Ardern’s springen de namen Loulou en Ardern meer in het oog dan bij de spelling Loulous of Arderns. Zo’n extra, ‘overbodige’ apostrof komt al lang voor in het Nederlands. Er is wat ons betreft geen bezwaar tegen als het duidelijker oogt, maar volgens de officiële spelling is de apostrof hier NIET correct.
"
Beide spellingen zijn juist.
Hannies tent is taalkundig juist - maar kan gemakkelijk leiden tot misverstanden. Want: hoe heet degene naar wie de tent is genoemd?
Hannie's tent is taalkundig juist omdat het gaat om een eigennaam. Meestal wordt in eigennamen een apostrof gebruikt om misverstanden te voorkomen. Immers: het is de tent van Hannie en niet van Hannies.
In bedrijfsnamen en merknamen wordt vrijwel altijd een apostrof gebruikt, om de eigennaam beter te laten uitkomen. Een bekend voorbeeld is Van Nelle's koffie. Taalkundig zou het Van Nelles moeten zijn, maar dat leidt tot misverstanden. Daarom is altijd Van Nelle's gebruikt.
De woordenboeken van Van Dale zijn daarom: Van Dale's woordenboeken.
Bron: Schrijfwijzer, Jan Renkema.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Hannies tent is taalkundig juist en kan niet leiden tot misverstanden. De tent van Hannies wordt Hannies’ tent. Zet een apostrof als een naam eindigt op een sisklank.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Niet iedereen heeft zoveel taalkundige kennis dat een apostrof wel of niet wordt opgemerkt in relatie tot de eigennaam.
Onze Taal accepteert: Hannie's tent. Omdat het als eigennaam een gebruikelijke spellingwijze is; zie Van Nelle's en van Dale's.
Onze Taal oordeelt dat het 'niet correct' is, maar heeft er geen bezwaar tegen - ook al omdat de apostrof op deze wijze gebruikt in de praktijk al lang in het Nederlands voorkomt.