Ik ben geschorst op HBO hoe zit het met studietoeslag?

Hi, ik ben geschorst op het hbo voor een aantal maanden . Heb ik dan nog steeds recht op studietoeslag?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
Antoni
2 jaar geleden
Een studie-adviseur van je opleiding zou je hierover moeten kunnen informeren, zo lijkt mij.

Antwoorden (1)

Als je een hbo-opleiding volgt, kunt je een studietoeslag krijgen. Alleen als de opleiding je uitschrijft, heb je hier geen recht meer op.
Dat is bij jou niet het geval. Je studie loopt door. Bij een schorsing moet de onderwijsinstelling zelfs zo veel mogelijk voorkomen dat je studievertraging oploopt.

Daarnaast is het de vraag of de schorsing terecht is. De onderwijsinstelling zal allereerst alle feiten moeten vaststellen. Die feiten moeten zo ernstig zijn dat aan de onderwijsinstelling de bevoegdheid toekomt om een disciplinaire maatregel (zoals een schorsing) aan een student op te leggen. Vervolgens zal de onderwijsinstelling ook aannemelijk moeten maken dat de door haar opgelegde maatregel als een passende sanctie kan worden aangemerkt.
Het komt regelmatig voor dat niet aan deze twee bovengenoemde voorwaarden is voldaan.
SimonV