Wat is de opzet van een aanbevelingsbrief?

Ik vroeg mijn professor om een aanbevelingsbrief te schrijven voor mij. Hij ging akkoord en wilde dat ik een 'korte' opzet zou maken en naar hem sturen. Wat is dit? Som ik dan zelf op waarom ik gekozen moet worden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Als jez elf een opzet moet maken, kun je er in ieder geval dus ook zelf in opschrijven wat je denkt dat belangrijk is. Overigens is het belangrijkste van een aanbevelingsbrief niet wat er in staat, maar dat je professor die heeft ondertekend.
Ik zou zoiets doen:
<>
Geachte lezer,
Avoic heeft van tijdstip x tot tijdstip y bij mij een afstudeerproject (of ander project/ etc, ) uitgevoerd. (voeg evt iets in over dat project of het resultaat) Ik heb Avoic daarbij leren kennen als een intelligente/hardwerkende/creatieve (noem 1-2 positieve eigenschappen) student. Ik hoop dat u Avoic in de gelegenheid stelt om zich verder te ontwikkelen.

Antwoorden (1)

Tja, eigenlijk zou de professor zelf het voortouw moeten nemen.
De opzet van een aanbevelingsbrief is dat de aanbeveler (= professor) een goed woordje doet voor een sollicitant.
De aanbeveler schrijft in het kort iets over de relatie tussen de aanbeveler en de sollicitant, wat de sollicitant tot nu toe heeft gedaan en hoe de aanbeveler dat heeft ervaren. Uiteraard in positieve bewoordingen, waarbij het noemen van enkele karaktereigenschappen wenselijk is.
Het hoeft niet langer te zijn dan een halve A4.