Wat is het verschil in niveau van examen Nederlands op vmbo basis of Entree MBO?

Ben op zoek naar onderbouwing of het voor de toekomst van onze leerlingen van meerwaarde is om naast hun Entree opleiding gelijktijdig ook hun Nederlands op VMBO basis te halen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Niet te zeggen.
Voor VMBO is het niveau van het examen Nederlands 2F.

Voor mbo geldt:

"Studenten in mbo-opleidingen in niveau 2 en 3 moeten voldoen aan referentieniveau 2F. Studenten in de entreeopleiding zijn verplicht een examen Nederlands en rekenen te doen. Het niveau waarop ze dit examen doen is niet verplicht. Dat mag 2F zijn, maar het mag ook 1F zijn of een ander niveau onder of boven 2F. Mbo 4-studenten moeten voldoen aan 3F en bovendien voor Engels aan de generieke eis."
Computoon
3 jaar geleden
Bij de entree opleiding was het niveau Nederlands altijd gelijk aan vmbo, namelijk 2F. Omdat binnen entree ook een doelgroep zit voor wie entree het hoogst haalbare is qua opleiding, hoefden studenten geen voldoende te halen voor hun examen Nederlands en rekenen, zodat ze wel met een diploma de arbeidsmarkt op kunnen. Sinds afgelopen jaar mogen studenten ook op een lager niveau het examen doen. Het uitgangspunt is nog steeds 2F, maar als dat niet haalbaar is mag er op 1F geëxamineerd worden.
Dus in principe is het niveau precies hetzelfde, behalve dat binnen entree er ruimte is om van het niveau af te wijken. Voor de doorstromers naar niveau 2 (of hoger) is het uiteraard wenselijk zo goed mogelijk voorbereid te zijn en dus bij voorkeur niveau 2F te halen.