Ik heb vast werk maar zou graag op m'n vrije dag in de week bij 'n ander bedrijf op stage gaan.Magda?

Ik zou graag een bijberoep beginnen, maar zou daarvoor graag eens bij een ander bedrijf op stage gaan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Je hebt recht op wat ze noemen vrije arbeidskeuze, waardoor je ook bij meerdere werkgevers mag werken, of naast je baan een eigen bedrijf hebben. Maar een werkgever kan hiertegen bezwaren hebben.
1. In veel arbeidsovereenkomsten en CAO's zijn regels opgenomen rond "nevenwerkzaamheden" (een tweede baan of een eigen bedrijf). Dit heeft te maken met mogelijke belangenverstrengeling of concurrentie. Vaak is in een arbeidsovereenkomst of CAO opgenomen, dat je toestemming moet vragen om nevenwerkzaamheden uit te mogen voeren,
2. Je moet je werkgever er altijd van op de hoogte brengen als je ook ergens anders gaat werken, ook als dat op je vrije dag is. Dit is niet alleen goed voor de werkrelatie met je werkgever, maar je werkgever heeft de verplichting om ervoor te zorgen dat je de Arbeidstijdenwet niet overtreedt. In deze wet staat beschreven hoeveel uur je maximaal per week mag werken. Als jij, door jouw nevenwerkzaamheden, boven het maximum aantal uren per week uitkomt is jouw werkgever ook daarvoor verantwoordelijk, en kan daar dan ook een boete voor krijgen. Daarom is het belangrijk dat je dit met je werkgever bespreekt, maar ook met je tweede werkgever. Want ook deze werkgever heeft dezelfde plicht in het kader van de Arbeidstijdenwet.
Dus wettelijk mag je bij een ander bedrijf stage lopen, maar bespreek het wel met je werkgever. Daarmee voorkom je dat er later problemen door ontstaan.
Toegevoegd op 08 april 2021 19:20: bron
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Je antwoord klopt, maar een derde regel is ook dat je werk bij je eerste werkgever niet mag lijden onder het werk dat je bij je tweede baan uitvoert. Als je (te) vermoeid raakt door je tweede baan -op korte termijn, maar ook op lange termijn-, kan je je eerste baan niet meer naar behoren uitvoeren. Dat is natuurlijk in het nadeel van die eerste werkgever. Dat is ook een reden dat een tweede betrekking hebben meestal wordt verboden door een werkgever.