Hoe kan ik mij concentratie erbij houden in de online les?

Hallo ik zit in het eerste jaar van mij opleiding dienstverlening.
Door de Corona volgen wij nu online lessen en ik merk dan dat mij concentratie heel snel op is ik wordt ook moe van die laptop de hele tijd voor mij neus.
Er zitten ook lessen bij en die duren 3 uur lang met ongeveer 2 keer 15 minuten pauze en die zijn echt moeilijk vol te houden.
Ik wil natuurlijk wel gemotiveerd blijven en mij best blijven doen ! ;)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hier heb ik van alles en nog wat geschreven, ik weet niet of het allemaal van toepassing is, je ziet maar ;)

Misschien ligt dit een beetje voor de hand, maar de plek waar je de les volgt is belangrijk. Je kunt beter aan een (opgeruimde) tafel zitten dan in je bed of op de bank. Als je bijvoorbeeld al met een dekentje op schoot zit, 'denken' je hersenen meestal aan rust en slapen zodat je je moe voelt.

Zorgen dat je goed internet heb is ook belangrijk, want van een haperend scherm wordt iedereen moe van.

Alle tabbladen die je niet nodig hebt kun je beter afsluiten, je snapt wel waarom :')

Je houding is ook belangrijk. Pak bijvoorbeeld pen en papier en maak aantekeningen. Op die manier ben je actief bezig en dan gaat de rest meestal vanzelf. Als er vragen gesteld worden, probeer ze dan te beantwoorden of verzin zelf vragen, etc.
Een glaasje water op tafel helpt voor mij. Ik drink dan niet per se omdat ik dorst of hoofdpijn heb, maar gewoon voor afwisseling, ook al is het maar heel klein.

Zitten bij een raam maakt al wel meer verschil dan dat je in een donkere kamer zit. (Moet je natuurlijk wel de gordijnen open doen ;D)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Goede tips van Yuna. Daarnaast: houd in je pauzes ook écht even pauze: sta op van je stoel, loop wat, zwaai met je armen. Als dat kan: ga even naar buiten en adem diep in en uit.
En: Online lessen volgen (of vergaderen) is écht veel vermoeiender en moeilijker vol te houden dan "Live", dus wees ook een beetje aardig voor jezelf als je minder oppikt dan je in een echte les zou doen.