Iemand heeft waarschijnlijk mijn resultaten gebruikt voor zijn pws, is dit plagiaat?

Recentelijk, moest ik mijn pws maken met 2 andere mensen. Onze samenwerking verliep wat stroef, maar het kwam er uiteindelijk op neer dat 1 van de andere (zonder dat aan ons te laten weten) er vandoor ging, en een eigen pws heeft gemaakt. Ik kwam pas achter deze enorm laffe actie na de deadline, maar ik verwacht dat hij onze resultaten mee heeft genomen. Hij heeft zelf aan geen van de onderzoeken meegeholpen, en dus zou ik hem graag terug willen pakken. Wij rekende op hem tot het laatste moment, maar hij liet ons in de steek. Mijn vraag is dus, is het legaal wat hij gedaan heeft? Het is een officieel iets, dus mij leek het van niet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Wat dacht je van een pws maken over hem? Over hoe jullie een opdracht kregen en werden genaaid. Hoe jullie je daarbij voelden. Je zet hem compleet te kakken zonder zijn naam te noemen, maar wel op zo'n manier dat iedereen weet om wie het gaat. Heb ik ooit gedaan op school bij een klasgenoot. Die ging er ook met de groepsresultaten vandoor. Uiteindelijk hebben wij alsnog ons project gepresenteerd en een extra presentatie gehouden over hem. Elkaar ook geïnterviewd zoals bij opsporing verzocht in een kamer met vervormde stem achter een scherm. Alsof we bang waren voor represailles. Het werkte. Ons groepje kreeg een mega goed cijfer, de klasgenoot niet, die kon een compleet nieuw project maken, alleen.
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je hierover al gesproken met de leerkracht die je PWS begeleidt?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! In de voorbereidings fase van ons pws was hij, net zoals ik en een vriend van me, hard aan het werk. Maar toen het op het echte verslag neerkwam kapte hij er opeens mee. Door corona mocht er maar 1 iemand bij een andere komen om aan ons pws te werken, dus het leek ons het beste om het praktijkwerk te doen, en dat hij het verslag ging schrijven. Hier ging hij mee akkoord, en ik had er opzich wel vertrouwen in. Maar toen wij klaar waren met de resultaten verwerken, was hij nog niet eens begonnen met het verslag... Ik heb inderdaad met mijn pws begeleider gesproken, maar die leek het niet zo'n groot probleem te vinden...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! Ik zal tijdens de bespreking zeker eens kijken waar hij de resultaten vandaan heeft.

Antwoorden (1)

Wat jij stelt is bijzonder onsportief, maar zoals jij het vraagt geen plagiaat.
Plagiaat of letterdieverij is "het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk". Letterdieverij kan je hard maken door stukken van teksten naast elkaar te leggen. Diefstal van gedachten en redeneringen kun je echter niet hard maken. Je kan eventueel bij besprekingen van onderzoeksresultaten de fraudeur door de mand laten vallen.