Wat is het verschil tussen bedrijfskunde op de HBO en op de Universiteit?

Beide in de studies zelf en hoe je ze in de praktijk toepast, welke verschillen zitten hier tussen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.4K
Antoni
3 jaar geleden
Zit je nog op een middelbare school? Dan kan de decaan, de leerlingenbegeleider, de studieadviseur (of hoe ze deze functie op jouw school ook hebben genoemd) jou helpen bij jouw studiekeuze. Hij of zij moet jou hierover eenvoudig informatie kunnen geven, of jou goed kunnen doorverwijzen naar de plek waar je die informatie kan vinden.

Antwoorden (1)

Kort gezegd: een HBO-studie is altijd meer op de praktijk gericht (inclusief stages bijvoorbeeld), een WO-studie meer op de theorie. In een WO-studie leer je meer verbanden leggen, meer zelf nadenken dan op het HBO. Het is een ander "werk- en denkniveau" (zo noemen ze dat in vacatures). Over het algemeen krijg je met een WO-opleiding meer verantwoordelijkheid, en dus ook meer salaris.
(Nu is dat natuurlijk nog maar de helft van je vraag beantwoord...)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus in de praktijk komt het er op neer dat een potentiele baas meer verwacht van een WO opgeleide bedrijfskundige en hem daarom eerder zou aan nemen?
Het lijkt me wel vreemd als dat gebeurd. Het lijkt me namelijk dat stage lopen op de HBO je een betere start zou kunnen geven omdat je al wat ervaring hebt dan theoretisch wat dieper hebt gedacht. Als je een rede weet dan zou ik het graag horen.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Van een HBO-er worden andere dingen verwacht dan van een WO-er. Het is niet zo dat een WO-er eerder wordt aangenomen; het is maar net wat er nodig is bij een bepaald bedrijf, voor een bepaalde klus. Wo-ers kunnen ook té theoretisch opgeleid zijn voor de klus waarvoor ze nodig zijn, en van een HBO-er wordt over het algemeen minder theoretische kennis, en minder abstracte vaardigheden verwacht. En inderdaad: een HBO-er heeft over het algemeen meer praktische vaardigheden, en het kan zijn dat dat nou net is wat er nodig is!