Wat zijn mijn plichten als ik mijn tijdelijke contract niet wil verlengen?

Hallo,

In februari loopt mijn tijdelijke contract af, momenteel maak ik een redelijke kans om bij een ander bedrijf te worden aangenomen.
Heb ik als werknemer plichten naar mijn werkgever toe wanneer ik mijn contract besluit niet te verlengen.

Ik heb online op verschillende sites gelezen dat een werkgever een maand voor het eindige van het tijdelijke contract moet aangeven of niet. Maar niets over plichten van de werknemer hierin. Is er iemand die hier meer over weet?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ritsuka
3 jaar geleden
Wel zo netjes om jouw wrrkgever op tijd op de hoogte te stellen
MarBet
3 jaar geleden
Je hebt een overeenkomst voor een bepaalde tijd. Zoals jij er niet vanuit kunt gaan dat de werkgever daarna een nieuwe overeenkomst wil aangaan, kan de werkgever dat andersom ook niet. De werkgever heeft inderdaad de plicht jou een maand voor afloop van het contract te informeren, anders volgt automatisch verlenging. Jij hebt die plicht niet, al is het wel netjes het tijdig aan te geven. Ik zou wachten tot je zekerheid hebt over de andere baan, tenminste als dat je voorkeur heeft. Mocht het toch niet doorgaan, dan hoeft je huidige werkgever niet te weten dat je verder aan het kijken bent en kun je eventueel toch nog voor de contractverlenging gaan, als die je wordt geboden.

Antwoorden (1)

Het is netjes als je de werkgever tijdig ervan in kennis stelt dat je het contract niet wil verlengen. Tijdig is minstens een maand van tevoren. Dan heeft de werkgever de tijd een nieuwe medewerker te zoeken.

Als je pas de laatste dag van je contract meldt dat je de volgende dag niet meer komt, is dat niet netjes. In zo'n geval zal de ex-werkgever vermoedelijk ook geen positief woord meer voor je over hebben als hij geraadpleegd wordt als referentie...
Computoon