Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je tijdens je opleiding switchen van ROC/mbo school?

Ik doe nu de kappers opleiding op ROC van Twente (2e jaar), maar kun je dan tijdens de opleiding switchen van ROC? Dus dat ik bijvoorbeeld het laatste jaar van mijn opleiding volg op ROC van Amsterdam? Dat kan bijv het geval zijn als je gaat verhuizen naar een andere stad.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat kan wel, maar het kan wel behoorlijk lastig zijn. De opbouw van de opleiding kan verschillen, waardoor onderdelen die je al gehad hebt, bij het andere roc in het laatste jaar zitten, en andersom onderdelen die jij nog niet hebt gehad, al in eerdere leerjaren aan de orde zijn geweest. Het helpt als je zoveel mogelijk onderdelen al met een examen hebt afgerond. Je kunt dan van de examencommissie van je oude school daarvoor bewijzen krijgen, op basis waarvan de nieuwe opleiding resultaten kan overnemen. Sommige scholen geven dan een vrijstelling in plaats van het overnemen van resultaten. Het kan dan zijn dat je geen cijfer op je resultatenlijst krijgt. Als de twee opleidingen hele andere examens gebruiken, kan het ook zijn dat het niet zo makkelijk gaat met het overnemen van resultaten. Dus al met al, het kan, maar is niet echt aan te bevelen. Ik zou tijdig contact opnemen met de nieuwe school, dan weet je hoe groot de verschillen zijn en hoe moeilijk de overstap wordt.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding