Moet je per se een universitaire achtergrond hebben om les te kunnen geven op het hbo?

Wanneer je wilt lesgeven op de middelbare school, dan is een HBO achtergrond vaak voldoende. Maar geldt dit ook voor les geven op HBO-niveau?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Utrecht
3 jaar geleden
Voor de bovenbouw havo en vwo is een 1e graads bevoegdheid nodig. Dat is een academische (universitaire) opleiding.
Computoon
3 jaar geleden
Dat is niet noodzakelijk. Een hbo-master, als vervolg op de lerarenopleiding voor de tweedegraads bevoegdheid, kan ook. Die duurt dan 2 tot 3 jaar in deeltijd.

Antwoorden (1)

Nee.

"Hoe word ik docent in het hoger onderwijs?
De overheid heeft geen eisen opgesteld voor de onderwijsbevoegdheid binnen het hoger onderwijs. Voor lesgeven in het hoger onderwijs heeft u meestal een diploma nodig van een hogeschool of universiteit.

Eisen afhankelijk van onderwijsinstelling en type werk
De eisen waaraan u moet voldoen verschillen per onderwijsinstelling. Veel onderwijsinstellingen verwachten van hun docenten dat zij een basiskwalificatie onderwijs (BKO) of een vergelijkbaar diploma halen. De hogeschool of universiteit van uw keuze geeft informatie over de voorwaarden die zij stellen."

In het hbo kunnen ook docenten werken die kennis en ervaring hebben opgedaan in de praktijk zonder dat ze een lerarenopleiding op dat gebied hebben gevolgd.
Dus antwoord op de hoofdvraag:
Universitaire opleiding is niet op voorhand verplicht omdat er geen wettelijke eisen zijn m.b.t. de onderwijsbevoegdheid van hbo-docenten.
Toegevoegd op 14 november 2020 20:49: tekst
Computoon