Wat zijn de gevolgen als je in- en uitklokt als je ziek bent?

Hallo,

Een vraag puur uit nieuwsgierigheid. Wat gebeurd er als je ergens werkt door Tempo Team en je werkt met een in en uitklok systeem. Als je niet aanwezig bent terwijl je wel hoort te werken en je klokt in zullen ze merken dat er personeelstekort is en je aanspreken. Maar wat als je jezelf ziek meldt en ze verwachten je niet en je klokt in en aan het einde van de dag weer uit. Zullen ze hier achterkomen of krijg je dan wel gewoon betaald.

Puur leergierigheid en niet voor praktijk uitvoeren

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Of je in of uit klokt heeft geen invloed op dat ze zien of er een onderbezetting is je collega's zullen dat direct melden. Als je ziek bent mag je niet in en uitklokken je hoort niet op het bedrijf aanwezig te zijn.
marjolein55
3 jaar geleden
Als je ziek bent hoef je niet te werken dus ook niet in en uit te klokken,dan hoor je tuis te zitten om uit te zieken.
Antoni
3 jaar geleden
Als je je ziek meldt, hoef je niet op je werk te verschijnen. Als je dan toch in- en uitklokt, zullen ze je om uitleg vragen. Want ben je nu wel of niet ziek?

Antwoorden (1)

Daar zullen 'ze' achterkomen.
Ook als een systeem gedigitaliseerd is (bijvoorbeeld een in- en uitkloksysteem met een pasje bijvoorbeeld) zit er "iemand" bij de inlener die de uren van uitzendkrachten digitaal autoriseert, vaak een leidinggevende van een afdeling.
Vroeger gebeurde dat door het tekenen van het "urenbriefje" van de uitzendkracht, tegenwoordig meestal digitaal. Die leidinggevende weet/behoort te weten of je die uren ook hebt gewerkt. Niet geautoriseerde uren worden niet door het uitzendbureau betaald.

Als de leidinggevende oplet, doorziet hij misbruik van het kloksysteem. Waarschijnlijk volgt dan een pittig gesprek maar mogelijk ook ontslag.
Computoon
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus als hij niet oplet krijg je gewoon gratis geld?
Computoon
3 jaar geleden
Die kans zit erin, ja. Als de leidinggevende van de leidinggevende erachter komt, zal hij op zijn plichtsverzuim worden aangesproken. Want dat accorderen van gewerkte uren mag geen kwestie zijn van "blind op de knop drukken". De grootste fout ligt echter bij de werknemer die zoiets zou doen: ziekmelden en toch naar je werk komen om te klokken. Dat is fraude.