kan je van kader naar mbo4?

ik zit op het vmbo kader vier en ik wil graag architect worden maar ik weet het niet of ik na het vmbo kader naar mbo 4 mag en of er ook een architect opleiding is op het mbo

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Over het algemeen kan je gewoon van kader naar mbo 4. Echter bepaalt de school of ze dit wel of niet toelaten. Je zou hiervoor de toelatingseisen kunnen bekijken van de school icm de opleiding.

Er zijn mbo scholen die een opleiding tot architect aanbieden (gewoon even zoeken op: architect mbo).
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Danku voor het beantwoorden van mijn vraag
MarBet
3 jaar geleden
Als de school dat bepaalt, houden ze zich niet aan de wet op het toelatingsrecht. Met kader ben je wettelijk toelaatbaar tot niveau 4. De school mag die toelating daarom niet weigeren (wel afraden). Sommige opleidingen hebben extra toelatingseisen, maar dat is zeer beperkt en landelijk bepaald.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
@MarBet dus als er bv 50 toelatingen mogen worden gedaan (numerus fixus), dan mogen zij niet beslissen of ze je aannemen? Nog nooit van gehoord.
ER bestaat wel een mogelijkheid om van VMBO-kader naar MBO4 te gaan, maar er is geen MBO-opleiding architectuur!
Het worden van een architect is een lange weg. De titel ‘architect’ is niet gemakkelijk en snel te bereiken. Met alleen een diploma op het middelbaar beroeps onderwijs, red je het niet. Er zijn wel andere mogelijkheden in het wereldje van bouw, bouwkunde en architectuur.
Wanneer je in de wereld van de architectuur wil werken, zul je eerst een opleiding in deze richting moeten volgen. Op het middelbaar beroeps onderwijs (mbo) zijn er geen studies te vinden waarmee je de titel architect kan krijgen. Dit zal via het hbo en de universiteit moeten.
Maar er zijn toch nog studies te vinden op het middelbaar beroeps onderwijs die gerelateerd zijn aan bouwkunde en architectuur. Helaas bestaat er geen pure opleiding mbo bouwkunde. Er zijn wel allerhande andere opleidingen zoals mbo bouwkunde en constructietechniek of mbo interieurarchitectuur. Maar een opleiding mbo bouwkunde, waarmee je als architect kan gaan werken, bestaat dus niet.
Als je van het vmbo af komt, kun je niet meteen een hbo studie gaan volgen in de richting architectuur of bouwkunde. Een vooropleiding op het mbo die te maken heeft met bouwkunde of architectuur is daarom zeer handig.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
danku voor de snelle reactie
Na kader heb je recht op toelating tot niveau 4. Een school mag dat niet weigeren. Het wordt soms wel afgeraden, omdat de overgang wel groot is. Als kader je goed afgaat is het zeker een goede stap, maar als je nu moeite hebt met bepaalde vakken is het handiger te beginnen op niveau 3. De verantwoordelijkheid van die keuze ligt bij jou, want met kader voldoe je gewoon aan de toelatingseisen voor niveau 4.

Bij sommige opleidingen zijn er extra toelatingseisen. Die zijn landelijk bepaald en dus niet afhankelijk van de school.