Mag een gesprek met bedrijfsarts tijdens mijn vakantie?

Sinds ongeveer 3 maanden zit ik vanwege ziekte in de ziektewet. Ik zit nog in de onderzoeken maar waarschijnlijk gaat het om een chronische ziekte. Met veel moeite werk ik inmiddels halve dagen op een aangepaste plek. Ik heb veel steun gekregen van mijn bedrijfsarts. Maar nu heeft mijn werk een gesprek aangevraagd bij een andere bedrijfsarts. Doen ze dit omdat de uitspraak van mijn bedrijfsarts (voorlopig max halve dagen) niet bevalt? En dan valt dit gesprek ook nog eens in het begin van mijn vakantie van 4 weken. Mag dit gesprek überhaupt op vakantie dagen plaats vinden? Als het dan perse tijdens de vakantie moet, waarom dan niet einde van mijn vakantie? In 4 weken tijd kan er veel gebeuren rondom mijn ziekte, ook heb ik tegen die tijd belangrijke uitslagen binnen. Dan kunnen ze beter deze afwachten toch? Ik begrijp de meerwaarde niet van een gesprek in het begin van mijn vakantie. Ik had gehoopt op even 4 weken rust qua verplichtingen. Mijn ziekte is al zwaar genoeg. Mogen ze dit zomaar tijdens mijn vakantie dagen doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.9K
paulus811
3 jaar geleden
Misschien weet de bedrijfsarts niet dat jij op vakantie bent en is de datum voor het gesprek slechts een voorstel. Ik zou de arts bellen en de situatie uitleggen, mijn ervaring is dat je er dan vaak wel uitkomt. Dat jij uitslagen verwacht die wellicht relevant zijn voor het gesprek kan de bedrijfsarts en jouw werkgever ook niet weten. Probeer het niet te zien als aanval vanuit de werkgever, het is in jullie beider belang dat je weer kunt re-integreren op je werk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De werkgever is ervan op de hoogte wanneer ik uitslagen verwacht dus dit weten ze wel degelijk. Ook heeft de werkgever het gesprek zelf bewust aangevraagd voor de eerste week van mijn vakantie want "Je bent nu al een behoorlijke tijd ziek en is het van belang zo snel mogelijk weer een afspraak in te plannen.." Dat werd mij letterlijk medegedeeld. Ook omdat er een andere bedrijfsarts is aangevraagd doet mij denken dat ze me veel sneller volledig aan het werk willen hebben dan dat mijn huidige bedrijfsarts me heeft geadviseerd. Hij had me zelfs gezegd dat ik mogelijk nooit meer volledig kan werken. Ik heb al geen goede uitslag van de MRI binnen, de werkgever mag deze zo inzien als hij de ernst van de ziekte niet gelooft. Sterker nog, als ik de ziekte heb waarvan de artsen denken dat ik het heb, kom ik er nooit meer vanaf. Ik voel me niet serieus genomen als ik om de paar weken naar de bedrijfsarts moet. Alsof ik van de 1 op de andere dag weer beter kan zijn.
tinus1969
3 jaar geleden
Pick your battles. Als je in die 4 weken beschikbaar bent (dus niet bv in het buitenland), dan zou ik naar de 2e bedrijfsarts gaan. Dan gaat de discussie namelijk niet meer over de vraag of je wel meewerkt aan je re-integratie. Neem idd zoveel mogelijk documenten/bewijzen mee waaruit blijkt dat je een chronisch medisch probleem hebt, en zog er voor dat het gesprek met de 2e bedrijfsarts alleen daarover gaat.
MarBet
3 jaar geleden
Volgens mij mag de werkgever dat niet van je vragen. Als je vakantieverlof is goedgekeurd, word je in die periode vrijgesteld van reintegratieverplichtingen. Het lijkt mij toch dat een bezoek aan de bedrijfsarts daaronder valt. Even googelen, dan kom je met deze vraag een heel eind.
Wat betreft die andere bedrijfsarts, dat is een rare stap. Ik zou dan wel willen weten wat daarvan de reden is.

Antwoorden (2)

Dit mag ook tijdens u vakantie gedaan worden,ze willen blijkbaar meer resultaten hebben om daarna een definitieve uitslag te geven.Maar zolang er nog corona heerst zou u beter thuis kunnen blijven met u ziekte voordat het misschien nog erger kan worden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik vind het toch vreemd dat ze dit tijdens vakantie dagen mogen doen. Het zijn immers geen ziektedagen maar vakantie dagen. Dus dan zou ik toch niks verplichts moeten zijn. Ik vind het ver gaan dat ze me hiermee zelfs tijdens mijn vakantie dagen lastig vallen. Bovendien lijkt het me logischer om de uitslagen van mijn onderzoeken eerst af te wachten. Dan heeft de bedrijfsarts ook een completer beeld van de situatie. En er kan toch sowieso moeilijk een plan worden opgesteld als ik de komende 4 weken niet hoeft te werken? Ik ben al zo ontzettend open over mijn ziekte verloop en heb al een slechte uitslag binnen van een MRI scan dus het bewijs dat er heel wat mis is heb ik al binnen en heeft de bedrijfsarts ook mogen inzien. Het is niet zo dat ik van de 1 op de andere dag genezen ben.Gezien mijn ziekte is het eigenlijk al heel wat dat ik halve dagen werk. Ik voel me zo onder druk gezet door in een korte tijd weer een gesprek te moeten nota bene met een andere bedrijfsarts.
jodyenboyke
3 jaar geleden
Bijna alle bedrijfsartsen houden weer op locaties spreekuur, Marjolijn. En zolang je nog (deels) in de ziektewet zit, moet je denk ik ook toestemming hebben van de bedrijfsarts/werkgever om op vakantie te gaan.
Als jij goedgekeurd vakantieverlof hebt voor die vier weken en dus vakantieuren inlevert, dan mag dit niet. Tijdens verlof ben je vrijgesteld van reïntegratieverplichtingen en dus ook een bezoek aan de bedrijfsarts.