Hoe noem je een zelfde verhaal in een andere context?

Ik ben opzoek naar een woord, maar ik kan er niet opkomen. Zoals de titel al zegt, hoe noem je een zelfde verhaal, maar dan in een andere context. Het maken van je punt, maar dan met een ander vaak makkelijker te begrijpen verhaaltje.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
Griffin
3 jaar geleden
Beeldspraak? Relativeren? Jip&Janneke?

Het beste antwoord

Een metafoor of beeldspraak is een stijlfiguur; een vorm van overdrachtelijk (figuurlijk) taalgebruik. Een heel bekende metafoor is het schip der woestijn voor de kameel. De kameel wordt vergeleken met een schip, waarschijnlijk mede vanwege zijn schommelende gang. Metaforisch taalgebruik is een vorm van betekenisoverdracht: met wat je zegt (het schip der woestijn) schilder je een beeld; het gaat erom dat dat beeld (een schip dat deinend over de oceaan vaart) een overeenkomst heeft met wat je bedoelt (een kameel, die langzaam en schommelend een grote vlakte doorkruist). Hoe treffender de overeenkomst, hoe beter de beeldspraak.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat noem je een metafoor.