Mijn jas is op school gestolen aan de kapstok. Ik vermoed wie de dader is. Is school aansprakelijk?

Ik heb de dader de volgende dag met mijn jas zien rondlopen. Echter ontkend deze persoon, en doet alsof het van haar is. School gelooft haar en daarmee krijg ik mijn jas niet terug. Kan ik school aansprakelijk stellen voor medeplichtigheid aan diefstal? Want op een manier belonen ze dit meisje voor haar diefstal. Ik kan niet aantonen dat het mijn jas is doordat mijn naam er niet in stond. Maar het paste het meisje niet. Ze zei dat het nieuw was, maar je kon zien dat de mouwen te kort waren. Wie koopt er nou een te kleine jas? Ik zag in de gang op school een andere jas liggen waarvan iedereen in de klas zei dat het haar jas was. Maar ze ontkent ook dat die van haar is en blijft doen alsof ze een nieuwe jas pas heeft gekocht. School gelooft haar zonder na te gaan waar ze die jas heeft gekocht. Het is te absurd voor woorden. Ik ben het slachtoffer van diefstal. Maar de dader wordt behandeld als slachtoffer dus wordt ze niet ondervraagd. Ik heb de jas van mijn verjaardag gekregen. Het komt helemaal uit een boetiekje in het buitenland. Het is niet eens te verkrijgen in Nederland. Hoe kan ik toch mijn jas terug krijgen en kan ik school aansprakelijk stellen voor medeplichtigheid omdat zij niks doen om haar gedrag af te straffen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je foto's van jezelf (bij voorkeur op meerdere data gemaakt) met die jas? Ga dan met die foto's naar de schoolleiding en zeg dat dit een unieke jas is en dat die foto's bewijzen dat die van jou is.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik geef het weinig kans. Ze hebben ooit mijn helm gestolen op school van de kapstok. Dader stond gewoon in beeld, school deed niets en de politie ook niet. Ik heb daar 1 ding van geleerd...alles wat je niet kwijt wilt raken, in je tas of locker stoppen.
Griffin
3 jaar geleden
Heb je het bonnetje nog? Af een afschrift waar je op kunt aantonen dat jij zo'n jas hebt gekocht?

Antwoorden (2)

Nee, je kunt de school niet aansprakelijk stellen voor diefstal. Wat je wel kunt doen is aangifte doen bij de politie en dit verhaal vertellen.

Wellicht dat er camera's zijn op school. Deze kan de politie dan opvragen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ klopt helemaal
tinus1969
3 jaar geleden
IK vrees dat de politie hier ook weinig mee kan.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: Politie gaat alleen moeite neme om camera beelden op te vragen als er al bewijs is, én als de schade in verhouding staat tot alle moeite van camerabeelden bekijken. Daarnaast zijn er wat privacy issues mbt die beelden.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 politie mag te alle tijde bij verdenking camera beelden opvragen en na kijken
Aangifte bij de politie doen.
Die zullen haar gaan verhoren en dan zal ze moeten aantonen dat ze die jas heeft gekocht.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Zonder bewijs van diefstel cq dat aangever eigenaar was, gaat de politie niets doen.