Ik heb meerdere opleidingen gevolgd, uiteindelijk 1 diploma behaald. Moet ik nu mijn studieschuld nog terugbetalen?

Ik heb 2 HBO-opleidingen geprobeerd. Beiden niet afgerond. (1 wel propedeuse, maar dat maakt verder niet uit.) Tijdens deze opleidingen heb ik studiefinanciering (basisbeurs, onder het oude stelsel) ontvangen. Hiermee heb ik studieschuld opgebouwd.

Vervolgens ben ik een 2-jarige Associate Degree gaan doen, bijna afgerond. Deze AD is volledig zelf betaald en niks geleend. Ik had dan ook geen recht meer op studiefinanciering. Op de site van DUO lees ik dat een afgeronde AD-opleiding recht geeft op kwijtschelding van 2 jaar beurs + studentenreisproduct. Het is uiteindelijk ook allemaal binnen 10 jaar na starten eerste hbo-opleiding afgerond.

Kan ik er nu van uitgaan dat ik twee jaar beurs + studentenreisproduct niet hoef terug te betalen van de studieschuld die is opgebouwd, dankzij het later behalen van de AD-opleiding. Of moet ik alsnog de volle studieschuld aflossen en staat het los van elkaar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik zou DUO hierover bellen, dan heb je zekerheid dat hetgoed in je dossier staat

Het beste antwoord

Je krijgt die 2 jaar en het studentenreisproduct kwijtgescholden.
Je valt onder het oude leenstelsel, met de regels die daarbij horen. Alle studiefinanciering van hbo en universiteit wordt als hetzelfde beschouwd. Vanaf het eerste moment dat je studiefinanciering kreeg, had je 10 jaar de tijd om een diploma op hbo of universiteit te halen. Het diploma dat je behaalt binnen die 10 jaar, bepaalt hoeveel jaar kwijtschelding je krijgt. Sinds enkele jaren kan dat ook een diploma voor een associate degree zijn. Dat valt namelijk onder hbo en alle regelingen die daarbij horen.
Dus als jij je diploma haalt binnen die 10 jaar, wordt dat stukje van je lening inderdaad kwijtgescholden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank voor het duidelijke verhaal!