Omzet is een bedrijfseconomische term die duidt op het totaalbedrag van verkopen van een bedrijf (organisatie, rechtspersoon) in een bepaalde periode. De omzet is opgebouwd uit twee componenten, prijs en afzet (verkochte hoeveelheid). De bijdrage van één bepaald product aan de omzet is: prijs × afzet. Omzet houdt geen rekening met de vraag of de opbrengst van de verkopen al in geld aanwezig is, of dat het nog uitstaande vorderingen bij klanten betreft. De ontvangsten hoeven dus niet gelijk te zijn aan de omzet.
De bruto-omzet is het totaal van alle verkopen, identiek aan wat hierboven als omzet gedefinieerd is. De netto-omzet is de bruto-omzet minus de teruggenomen goederen, de schadevergoedingen aan afnemers voor slechte producten en de betalingskortingen aan afnemers voor contante betaling.
De opbrengst van een proces of project is het geld dat binnenkomt via de kas of een bankrekening. Financiële opbrengst wordt vaak als synoniem gebruikt voor het begrip omzet.
Ontvangsten versus opbrengsten:
Bij het boekhouden wordt een onderscheid gemaakt tussen ontvangsten en opbrengsten. Ontvangsten zijn kasstromen en geven, samen met de uitgaven, een beeld van de kaspositie van een onderneming. Opbrengsten daarentegen beogen, tezamen met kosten, een beeld te geven van de winstgevendheid van een onderneming, waarbij het vooral van belang is dat ontvangsten aan de juiste periode worden toegerekend conform het realisatieprincipe, hetgeen niet noodzakelijkerwijs de periode is waarin de kasstroom plaatsvindt.