Mijn dochter bezorgt folders en nu wordt opeens de vergoeding verlaagt. mag dat zomaar?

in de uitleg stond dat men het minimumjeugdloon ging toepassen. en dat dat voor sommigen gunstig zou uitpakken en voor anderen niet. BiIj haar scheelt dat bijna 25%. negatief dus.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
Edraket
4 jaar geleden
De gegeven uitleg is nogal onvolledig:
Voor sommigen (werkgever) pakt het gunstig uit.
Voor anderen (werknemers) niet.
Thecis
4 jaar geleden
Een werkgever mag niet zo maar het contract eenzijdig aanpassen. Kijk na wat er in het contract staat. Ik neem aan dat er toch voor iets getekend is.
Hierbij ook direct contact opnemen met de werkgever. Het betalen van minimum jeugdloon is een verplichting. Dit móeten ze doen. Dat ze dat voor een aantal niet doen, betekend inderdaad dat ze dat voor die mensen moeten ophogen. Maar het verlagen van anderen, dat zou m.i. niet zo maar mogen.
Computoon
4 jaar geleden
Er is geen sprake van werkgever en werknemer. Kranten- en folderbezorgers zijn niet in loondienst. Ze kunnen zich bijv. door een ander laten vervangen als ze ziek zijn of met vakantie gaan. Bij een arbeidsovereenkomst gaat dat niet, er is dan altijd sprake van de verplichting tot persoonlijke arbeidsverrichting.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Tijd voor een ander baantje. Folders is al zwaar onderbetaald en nog een k*t werk ook, en nu nog eens 25% minder loon...bye bye, zoek maar een andere gek.

Antwoorden (1)

Ik denk dat het "zo maar" mag maar daar zit wel wat aan vast.

Folderbezorgers werken niet op een arbeidsovereenkomst maar met een overeenkomst van opdracht.

De opdrachtgever kan een wijziging van de overeenkomst voorstellen. Hier: een verlaging van de vergoeding. De opdrachtnemer hoeft hier niet mee akkoord te gaan maar moet dan wel accepteren dat de overeenkomst dan beëindigd kan worden.

In Burgerlijk Wetboek 7:408 staat dat de opdrachtgever te allen tijde de overeenkomst kan opzeggen.
Computoon