hoe lang duurt een opleiding tot veearts?

ik wil later graag veearts worden maar als ik opzoek hoe lang een opleiding duurt krijg ik alleen maar antwoorden over hoe lang een opleiding duurt tot dierenarts.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.1K
ronron1212
4 jaar geleden
Een dierenarts is een veearts
Amadea
4 jaar geleden
Mis. Een veearts is gespecialiseerd in bepaalde diersoorten, bijvoorbeeld rundvee of varkens, en behandelt geen gezelschapsdieren.
ronron1212
4 jaar geleden
`Mis @Amadea bij doen de zelfde opleiding de een specialiseert zich alleen op vee en dat wil niet inhouden dat hij geen huisdieren doet mijn dierenarts doet beide
ronron1212
4 jaar geleden
Een veearts is dus een dierenarts die zich gespecialiseerd heeft in het behandelen van vee.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TWISTER, De benaming veearts wordt steeds minder gebruikt, maar komt langzaam weer terug om de specialisatie landbouwvee te benadrukken. Paardendokter is een aparte specialisatie. Allemaal heten zij dierenarts.
Zo zit het:
https://www.uu.nl/onderwijs/diergeneeskundig-onderwijs/opleiding
https://www.mijnzzp.nl/Beroep/947-Dierenarts/Informatie
De opleiding tot dierenarts bestaat uit een driejarige bachelor- en een driejarige masteropleiding Diergeneeskunde. De masteropleiding Diergeneeskunde kent drie verschillende masterprogramma's:
1.Geneeskunde van gezelschapsdieren, 2.Gezondheidszorg landbouwhuisdieren en veterinaire volksgezondheid en 3.Gezondheidszorg paard.
Een arts met specialisatie landbouwdieren is een dierenarts na minstens zes jaar studie, maar iedere dierenarts is niet gespecialiseerd in landbouwdieren of huisdieren of paarden.Menig dierenarts heeft twee specialisaties. Een overijverige dierenarts heeft ze na ongeveer 12jaar alle drie.

Antwoorden (2)

Veearts kun je in Nederland alleen worden door de studie diergeneeskunde in Utrecht op de universiteit te volgen. Die opleiding duurt over het algemeen zes jaar. Verder is het afhankelijk van jouw vooropleiding hoeveel langer het nog kan duren. En verder blijf je eigenlijk altijd bezig om erbij te leren.

Maar hou er rekening mee dat er veel belangstelling voor die studie is: er zijn minder plaatsen dan aanmeldingen.
Amadea
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Dierarts is de zelfde opleiding er is geen aparte opleiding
ronron1212
4 jaar geleden
Een veearts is dus een dierenarts die zich gespecialiseerd heeft in het behandelen van vee.
ronron1212
4 jaar geleden
https://www.dierenarts.nl/hoe-word-je-dierenarts/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/263175/dierenarts-veearts-eeen-opleiding/#2119807
De benaming veearts wordt tegenwoordig steeds minder gebruikt. Je bent dierenarts met de specialisatie landbouwhuisdieren.
De opleiding tot dierenarts begint voor alle studenten met de driejarige bacheloropleiding, waarna een driejarige masteropleiding diergeneeskunde volgt. Deze studie kan alleen gevolgd worden aan de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht, de enige faculteit waar ook de afzonderlijke klinieken voor gezelschapsdieren, landbouwhuisdieren en paarden aanwezig zijn.
De masteropleiding Diergeneeskunde kent drie verschillende masterprogramma's:
1. Geneeskunde van gezelschapsdieren
2. Gezondheidszorg landbouwhuisdieren en veterinaire volksgezondheid
3. Gezondheidszorg paard.
Alle studenten die na hun driejarige bacheloropleiding één van de gespecialiseerde driejarige masteropleidingen met succes afronden, krijgen de titel dierenarts.
Kies je voor de specialisatie - veearts - dan is de opleiding dus:
eerst de driejarige bacheloropleiding en daarna kiezen voor de driejarige masteropleiding: gezondheidszorg landbouwhuisdieren en veterinaire volksgezondheid.
De bacheloropleiding is een opleiding met numerus fixus, het aantal opleidingsplaatsen is beperkt en de toelatingseisen zijn streng.
Om in aanmerking te komen voor toelating voor het eerste collegejaar moet je voldoen aan de vooropleidingseisen en meedoen aan de selectieprocedure.
De vooropleiding moet bestaan uit:
a. een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Gezondheid’ met de verplichte vakken scheikunde, biologie, wiskunde A of B en als profielkeuzevak natuurkunde
of
een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Techniek’ met de verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, wiskunde B en als profielkeuzevak biologie.
In uitzonderlijke gevallen kan een HBO opleiding ook mogelijkheden bieden als vooropleiding.
De totale studie is: VWO-opleiding met het juiste vakkenpakket + nog minstens zes jaar studeren aan de Utrechtse faculteit Diergeneeskunde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TWISTER, ik ga ervan uit dat je in Nederland woont. De opleiding diergeneeskunde duurt ook in Vlaanderen minstens zes jaar. De eerste driejarige bachelor kan zowel aan de universiteit te Antwerpen als in Gent worden gevolgd. De opvolgende driejarige specialisatie masteropleiding veeartsenijkunde alleen aan de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Gent.