Kan je geneeskunde studeren met CM-profiel Havo?

Ik weet het, waarschijnlijk is dit veel te ambitieus, maar ik ben toch benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Ik ben vorig jaar geslaagd voor mijn havo examen met het profiel CM. Ik had geen wiskunde in mijn pakket. Wat ik dus mis voor geneeskunde zijn de vakken Natuurkunde, Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde. Weet iemand of het alsnog mogelijk is om deze vakken op een bepaalde manier te halen waardoor je toch een geschikt profiel hebt voor de opleiding geneeskunde?
Alvast bedankt!
*Biologie ipv die tweede Natuurkunde ;)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik stel me zo voor dat je nog niet zo heel lang geleden deze keuze gemaakt hebt, aangezien je anders waarschijnlijk wel direct een ander profiel (NG of NT) zou hebben gekozen...? Nu moet je niet alleen het vwo-niveau doen, maar je hebt die vakken nu ook (zelfs) niet op havo-niveau gehad. Het ligt er misschien ook aan wat je met geneeskunde wil. Als je bijv. psychologie zou willen doen, zou je misschien eerst kunnen kijken of de hbo-variant Toegepaste psychologie iets voor je is (als je daarvoor in aanmerking komt, dat heb ik niet nagezocht).

Antwoorden (1)

Om geneeskunde te studeren op universitair niveau heb je een vwo-diploma nodig. Je zal dus nog de laatste jaren van het vwo moeten gaan volgen om daarna aan een universiteit te kunnen gaan studeren. Je kan ook staatsexamen vwo proberen te halen via bijvoorbeeld een organisatie als de LOI. Zie https://www.loi.nl/vmbo-havo-vwo/vwo.
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ter aanvulling: behalve vwo is toch echt een exact(er) profiel nodig dan C&M, zoals vraagsteller al aangeeft, vanwege de vakken die hij/zij nu mist.
Antoni
4 jaar geleden
Eh, ja, dat leek me vanzelfsprekend. Wat de vraagsteller al weet, hoef ik niet meer te vermelden.