Kan ik met een HBO propedeuze voor toegepaste psychologie, psychologie studeren op de universiteit?

Ik heb een havo diploma en doe nu 5 vwo, maar ben er totaal geen fan van. Zou ik nu naar de HBO kunnen gaan, m'n propedeuze halen voor toegepaste psychologie en dan in mijn tweede jaar dus psychologie gaan studeren op een universiteit? En wat als je in het eerste jaar niet je propedeuze haalt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Dat ligt aan de universiteit.
Elke universiteit heeft verschillende eisen.

Je hebt al een havo-diploma.
Het is heel belangrijk dat je op de havo examen hebt gedaan in Engels en wiskunde.
Heb je geen wiskunde gedaan (is op havo niet verplicht bij één profiel), geef ik je weinig kans.

Als je de propedeuse haalt van toegepaste psychologie (zul je moeten halen anders gaat de aanname niet door), moet je kijken bij de betreffende universiteit.
De ene universiteit vraagt naast een propedeuse ook Engels en wiskunde op vwo-niveau, terwijl de andere universiteit genoegen neemt met Engels en wiskunde op havo-niveau.

Kortom, even kijken bij de betreffende universiteit.
Een propedeuse met Engels en wiskunde is vaak voldoende. Alleen willen sommige uni’s dat deze vakken op vwo-niveau zijn en andere nemen genoegen met havo.

En, er is fixus bij deze opleiding.
Dit betekent dus dat er een selectie is.
Stel dat jij een NT-profiel hebt gedaan op havo, kun je meer in de mars hebben dan iemand die een CM-profiel heeft op vwo.

Succes, en je weet dus dat Engels en wiskunde op niveau gewenst is.
(Wellicht een optie om nu te volgen...)

De link gaat over Amsterdam.