Heb je al gelijk recht op studiefinanciering wanneer je bent ingescheven of wanneer opleiding begint?

Ik heb op 13 maart een intake gesprek voor een MBO opleiding. Mijn vraag is als ik word aangenomen heb ik dan gelijk recht op studiefinanciering of moet ik wachten tot september wanneer mijn opleiding begint?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als je al 18 bent, heb je recht op studiefinanciering vanaf 1 augustus. Voor mbo-opleidingen loopt een studiejaar van 1 augustus tot 31 juli. Ben je nog geen 18, dan krijg je pas studiefinanciering vanaf het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Een kwartaal begint op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
In de praktijk betekent dit dat je vanaf 1 augustus studiefinanciering krijgt als je 18 bent geworden voor 1 juli 2020. Wordt je 18 jaar tussen 1 juli en 1 oktober 2020, dan krijg je studiefinanciering vanaf 1 oktober. Wordt je pas later 18 jaar, dan krijg je pas studiefinanciering vanaf het kwartaal ná je verjaardag. Studentenreisproduct krijg je dan wel vanaf het begin van je studie (1 augustus).