Mag leidinggevende ziekmelding weigeren?

Ik ben ziek en werk in de horeca, nu staat er in de huisregels (die nergens online te vinden zijn) dat je voor 9:00 ziek moet melden (dienst begint om 17:00). Nu wil hij mn ziekmelding niet accepteren en zegt dat ik de volgende keer een probleem heb. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Ze hoeven niet online te staan
crispy
4 jaar geleden
Let op: het is geen ziekmelding, maar een aanvraag ziekteverlof. Dat wordt in principe goedgekeurd als het aan bepaalde voorwaarden voldoet, en die staan in het personeelshandboek (of hoe dat dan ook mag heten).
Nu zijn er natuurlijk altijd omstandigheden die ervoor zorgen dat het anders gaat dan volgens de regels: stel je voor dat je onderweg naar je werk een ongeluk krijgt, dan is het natuurlijk overmacht. Of je twijfelt in de ochtend (kan ik werken of niet vanavond) en in de middag is het duidelijk dat het niet gaat. Dan kan je je niet vooraf al ziekgemeld hebben, hooguit kan je een telefoontje plegen dat je twijfelt.
Pieterke
4 jaar geleden
Huisregels hoeven niet online te staan. Ik neem aan dat je ze wel gekregen hebt toen je daar ging werken. In dat geval heeft je werkgever gewoon gelijk en hoeft hij je ziekmelding oftewel aanvraag tot ziekteverlof niet te accepteren. Hij moet tenslotte de gelegenheid hebben om vervanging te regelen. Als jij je niet aan de huisregels houdt kan hij je ontslaan. Uitgezonderd natuurlijk als je plotseling in het ziekenhuis opgenomen moet worden o.i.d.

Antwoorden (1)

Het is logisch dat je werkgever de late ziektemelding niet accepteert.
In het ziekteverzuimreglement van de werkgever staat zoiets als dat ziekmelding uiterlijk om 9.00 uur ’s morgens bij de leidinggevende moet plaatsvinden. Dan krijgt deze nog de kans vervanging te zoeken.
Als dit vaker gebeurt, kan de arbeidsovereenkomst ontbonden worden.
Het zal wel per geval bekeken moeten worden: als je in de loop van de dag ziek wordt of door een late dienst later wakker wordt, kan je het natuurlijk niet eerder melden.
Toegevoegd op 29 februari 2020 21:18: tekst
SimonV