Toelating
Om de hbo-masteropleiding recherche te kunnen starten, moet je minimaal een hbo bachelor-diploma hebben.

Behalve een diploma van je vooropleiding, vragen we nog meer van je. De eerste periode van je studie ben je actief in het politiewerk op straat. Dat betekent dus in politie-uniform en -uitrusting. Om aan de hbo-masteropleiding recherche te kunnen beginnen, moet je daarom aan dezelfde fysieke en medische eisen voldoen als agenten.

Bekijk wat je nodig hebt voor het politiewerk.

En zie ook : https://kombijde.politie.nl/agent-worden/toelatingseisen/toelatingseisen

Aandachtspunten
Minimale leeftijd
Bij de start van een politieopleiding moet je 18 jaar zijn. Anders mag je geen lessen volgen om met het vuurwapen om te gaan. Dat is in de politiewet vastgelegd. Omdat in de mbo2-politieopleiding geen vuurwapen wordt gebruikt, geldt voor deze opleiding een minimumleeftijd van 17 jaar.

Nederlandse nationaliteit
Voor het uitvoeren van politietaken is in de wet vastgelegd dat je de Nederlandse nationaliteit moet hebben. Dit mag ook je tweede nationaliteit zijn. Om met de politieopleiding te kunnen starten moet het Nederlanderschap geregeld zijn. Dus als je de Nederlandse nationaliteit nog niet hebt, houd dan rekening met de aanvraagprocedure hiervoor. Vind alle informatie hierover op de website van de rijksoverheid.

Rijbewijs
In de politieopleiding zit een speciale rijopleiding voor het rijden in een politieauto. Hiervoor is het nodig dat je je rijbewijs B al in bezit hebt. Heb je rijbewijs B nog niet, dan moet je deze in eigen tijd en op eigen kosten behalen. Ook voor het rijden naar de locatie van de politieopleiding en de praktijkplaatsen is het handig als je het rijbewijs B al bij de start van de opleiding in bezit hebt.

Nederlandse taal
Om de politieopleiding succesvol te kunnen doorlopen moet je de Nederlandse taal voldoende beheersen. Dit is minimaal niveau B2 voor Nederlands als tweede taal (NT2).

Selectieprocedure
Na je inschrijving toetsen wij in een selectieprocedure of je aan de toelatingseisen voldoet. Per selectieonderdeel informeren we je over de exacte inhoud en hoe je je hierop kunt voorbereiden. Na elk onderdeel hoor je of door kunt naar het volgende selectieonderdeel. De selectie duurt in totaal zo'n zes maanden.

Oftewel, je moet dus eerst een Bachelor HBO opleiding gevolgd hebben.
Dan kan je je aanmeldden voor de opleiding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt!!!
jc54
4 jaar geleden
Ook hier weer een min van mij. Wel een mooi verhaal gekopieerd en geplakt, maar welk vakkenpakket moet Viktor hebben voor die Bachelor HBO????????
Binnen de recherche heb je twee typen: tactische recherche en forensische recherche. De forensische recherche gaat over het zoeken naar sporen en dergelijke, de tactische over het zoeken naar informatie. Dan heb je nog verschillende specialisaties. Als je hiervoor wilt studeren moet je eerst een HBO-opleiding bij de politie afronden. Er zijn geen specifieke vakeisen, al kan ik me wel voorstellen dat, als je forensisch wil leren, een basis van scheikunde en biologie handig kan zijn. Kortom: je hoeft geen specifiek vakkenpakket te kiezen hiervoor. Je moet wel minimaal havo halen, of een mbo opleiding afronden.

De recherche is overigens niet hetzelfde als de “CSI of FBI” achtige dingen die je in films en series ziet. Tuurlijk, soms wel, maar het gaat vaak om kleinere misdrijven, geen moordzaken (in Nederland worden maar ongeveer 120 moorden per jaar gepleegd).
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt! Gelukkig doe ik havo! Bedankt