Ik werk als operator van 6tot 14:10 mijn leidinggevende bepaald waneer ik met pauze moet, wat kan ik daaraan doen?

Ik werkte als operator bij floraholland aalsmeer we nemen ons pauze samen en op tijd 3:30 werken pauze, maar onze afdeling is overgenomen door andere bedrijf, die bepaalt waneer ik de pauze moet nemen en ook nog appart dus personeel moet appart pauze nemen niet samen dat betekent voor sommige medewerkers pas na 6uur werken dan pauze nemen we hebben een contract van 38uur per week in een 3ploegdienst
Graag hier reacties want ik denk dat personeel na 4uur werk moet een pauze nemen
Gr Amin

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Val je onder een CAO, of staat hier iets over in je contract/bedrijfsregeling?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wettelijke-regels-pauzes-tijdens-werk
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als het goed is mag je maximaal 5,5 uur werken zonder pauze
Computoon
4 jaar geleden
Gast: nee. Dat staat niet in de wet.

Antwoorden (2)

Zie de betreffende brochure hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/documenten/brochures/2011/04/29/de-arbeidstijdenwet-nederlands
Zolang ze zich aan die wettelijk verplichte 30 minuten houden, doen ze dus niets verkeerd.
Toegevoegd op 16 november 2019 14:51: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Arbeids- en rusttijden
• 9 uur rust per 24 uur.
• pauze na 4 uur arbeid (van ten minste 15 minuten).
• 36 uur aaneengesloten rust per week.
• 13 vrije zondagen per jaar.
• 60 uur arbeid in één week.
• gemiddeld 48 uur per week gemeten over 16 weken.
LeonardN
4 jaar geleden
Kan je de bron geven? In plaats van de tekst van die bron?
De leidinggevende kan inderdaad bepalen wanneer de pauze genomen moet worden. Bij een gewone werkdag van standaardlengte is de enige regel dat iemand die anger dan 5,5 uur werkt recht heeft op minimaal 30 minuten pauze. Evrntueel te splitsen in 2 keer een kwartier. En nog een regel is dat de werktijd niet mag beginnen of eindigen met de pauze, de pauze moet echt een onderbreking zijn van de werktijd. Dus als iemand om 08 00 uur begint en acht uur moet werken dan is het nog steeds binnen de regels dat de pauze om 14.00 uur begint. Of al om 09.00 uur.
Dat is de wet. In een CAO kan een betere regeling op dit gebied worden afgesproken.
Er staat ook niet in de wet dat je samen met andere werknemers pauze moet hebben.
Toegevoegd op 16 november 2019 15:06: bron, tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze antwoorden krijg ik van de rijksoverheid
Arbeids- en rusttijden
• 9 uur rust per 24 uur.
• pauze na 4 uur arbeid (van ten minste 15 minuten).
• 36 uur aaneengesloten rust per week.
• 13 vrije zondagen per jaar.
• 60 uur arbeid in één week.
• gemiddeld 48 uur per week gemeten over 16 weken.
Computoon
4 jaar geleden
De Nederlandse rijksoverheid? Zo ja, kun je dan de link geven? Het zou vreemd zijn als onze overheid met elkaar tegenstrijdige informatie presenteert.
LeonardN
4 jaar geleden
Gaat over iets anders:
Inwonend huishoudelijk personeel
Inwonend huishoudelijk personeel: werkzaamheden van huishoudelijk aard ten behoeve van een particuliere huishouding,
waarbij de werknemer in de particuliere huishouding inwoont. De huishoudelijke werkzaamheden kunnen worden verricht
in het particuliere huis, ook als dit een (deels) bedrijfsmatige functie heeft.
Let op: onderstaande regels komen in de plaats van de algemene regels voor arbeids- en rusttijden.
Arbeids- en rusttijden
• 9 uur rust per 24 uur.
• pauze na 4 uur arbeid (van ten minste 15 minuten).
• 36 uur aaneengesloten rust per week.
• 13 vrije zondagen per jaar.
• 60 uur arbeid in één week.
• gemiddeld 48 uur per week gemeten over 16 weken. https://bit.ly/33W2m94