Hoe kan ik met mijn opleidingen geneeskunde studeren?

Van VMBO, naar MBO sport en bewegen, naar HBO-verpleegkundige. Nu 4 jaar werkzaam als verpleegkundige, op dit moment in Isala te Zwolle/Meppel. Mijn droom is om huisarts te worden, maar voordat we daar zijn moet ik natuurijk basisarts worden. Hoe kan ik de opleiding geneeskunde binnen komen? Kan ik ook via zij-instroom (4 jarig) traject binnen komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde/eisen-toelating Zonder een aantal vakken op vwo word je niet toegelaten.

Antwoorden (1)

Geneeskunde studeren zonder de juiste vooropleiding is niet gemakkelijk. De beste voorbereiding is nog altijd een VWO-diploma met de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. En omdat geneeskunde een numerus fixus kent, wordt je ook mét de juiste vooropleiding lang niet altijd toegelaten.

Toch zijn er wel mogelijkheden als je geen VWO-diploma hebt. Je kunt met bijvoorbeeld een HBO-diploma van een verwante opleiding of een equivalent buitenlands diploma in theorie worden toegelaten, als je kunt aantonen dat je de genoemde vakken beheerst op VWO-niveau. Dit kan door deelcertificaten voor deze vakken te halen, bijvoorbeeld door staatsexamens te doen. Of je kunt - als je ouder bent dan 21 - een toelatingsexamen (colloquium doctum) doen. Daarin moet je dan laten zien dat je deze vier vakken inderdaad op VWO-niveau beheerst. Universiteiten waarschuwen wel dat ook als je dit examen haalt, er nog steeds kans is dat je de vakken niet voldoende beheerst. De studie kan dus zwaarder zijn wanneer je op deze manier binnenkomt. En niet elke universiteit biedt deze mogelijkheid.

Zij-instroom ligt nog moeilijker bij geneeskunde. Een aantal universiteiten biedt die mogelijkheid wel aan, maar meestal wordt dan gevraagd dat je én een VWO-diploma met wis-, natuur- en scheikunde + biologie hebt, én een WO bachelor van een verwante opleiding (zoals diergeneeskunde, biomedische wetenschappen, etc.). Op de site van de RUG vond ik dat je daar ook met een HBO bachelor kunt worden toegelaten (https://www.rug.nl/umcg/education/geneeskunde/pre-master/toelatingseisen). Of ze daar uniek in zijn, weet ik niet.

Het ziet er naar uit dat je in elk geval de exacte vakken plus biologie op VWO-niveau alsnog zult moeten bijspijkeren, of dat nu voor een colloquium doctum is of dat je deelcertificaten haalt. Zowel voor de bachelor als voor de pre-master zijn dit eisen waar je op dit moment niet aan voldoet. Het beste kun je gewoon contact opnemen met de universiteit van jouw keuze en daar je vraag voorleggen.

Hoe dan ook is het geen gemakkelijk traject. Bedenk dat er elk jaar weer vele studenten zijn die wél voldoen aan de vooropleidingseisen, die toch simpelweg niet binnenkomen. Maar als dit jouw droom is, dan zou ik gewoon gaan kijken wat er mogelijk is. Er zijn immers meer wegen die leiden naar Rome. Zeker als je bereid bent om hard te werken. En mocht het toch niet lukken: heb je wel eens aan nurse practitioner of physician assistant gedacht?