Intake toets pedagogisch medewerker niveau 4. Uit wat bestaat de intake toets?

Hallo allemaal, ik heb binnenkort een intake test. Ik wil graag de opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker mbo 4 doen. Op dit moment doe ik niveau kader op de middelbare school. Ik heb opgezocht op internet, en er stond rekenen 3F waarschijnlijk en taal Nederlands. Ze zeiden ook Engels moet je goed beheersen maar ik weet niet of dat komt in de intake toets.

Iemand die deze intake toets heeft gehad op niveau 4 gespecialiseerd pedagogisch medewerker die me kan helpen?

Of in ieder geval ervaring heeft en mijn vraag kan beantwoorden?

Alvast bedank ;)

4.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Met kader kun je toch direct naar mbo niveau 4?
Vanwaar dan de intaketoets?

Antwoorden (2)

Men probeert een inzicht te krijgen in jouw vaardigheden:
De gevraagde competenties zien er meestal als volgt uit:
In teamverband een pedagogisch beleidsplan opstellen
In teamverband een planning en taakverdeling opstellen
Communicatief sterk zijn in het overdragen van taken
Begeleiding van externe hulp zoals vrijwilligers of stagiairs
Netwerken en contacten leggen/behouden met scholen
Uitvoeren van huishoudelijk gefocuste taken
Monitoren van gedrag en ontwikkeling per individu
Rapporteren van gedrag en ontwikkeling per individu
Zorg dragen en sfeer creëren binnen de gemeenschap
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit zijn de competenties die iemand moet hebben met een diploma. Niet voordat je aan de opleiding gaat beginnen.
De vraag gaat over een intaketoets.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Vics
Heb je er wel eens van gehoord, dat je voor bepaalde functies ook een zekere aanleg en karakter moet hebben? Je gaat geen vak leren, maar de vaardigheden in aanleg gewoon uitbreiden. In de zorg spreken we wel eens van en Roeping; in de moderne tijd een vreemd woord, maar het bestaat nog steeds.
Anoniempieeee
4 jaar geleden
Super bedankt voor het antwoorden! Ik heb met een pedagogisch medewerker docent gepraat via bellen (nog geen intake gesprek gehad). Ze zei: je staat voor Engels een 5.2 en Economie 5.1 maar Economie maakt niet zoveel uit maar Engels moet je goed kunnen. Ze is bang dat ik het niet haal, en dat ik midden in mijn opleiding dan toch een andere plaats moet kiezen voor pedagogisch medewerker. Verder zei ze nog: als je deze opleiding doet, kijken we na een half jaar of je het kan op niveau 4, zo niet moet je helaas niveau 3 doen op een andere locatie. Vandaar moet ik een Intake test/toets (of hoe je het ook wilt noemen) maken. Zodat ze kan kijken of dit wel een goede beslissing zal zijn. Volgende week maandag heb ik de intake toets van ongeveer 1/5 - 2 uur (best lang). En twee weken daarna heb ik een intake gesprek. Wat moet ik doen? :(
Met een diploma vmbo kader ben je toelaatbaar tot een niveau 4 opleiding. De school mag jou niet weigeren tot de opleiding als je toelaatbaar bent, en voldoet aan de voorwaarden van op tijd aanmelden (voor 1 april) en meedoen aan intakeactiviteiten die de school verplicht stelt. De intaketoets kan dus niet bedoeld zijn om te toetsen of je kan worden toegelaten. Waarschijnlijk is de reden van de intaketoets dus om een beeld te krijgen van jouw vaardigheden en jou zo goed mogelijk te begeleiden vanaf het begin van de opleiding. Natuurlijk kan het zijn dat de school op basis van de toetsuitslag adviseert om toch eerst niveau 3 te doen. Dan is het verstandig dat serieus te overwegen, maar uiteindelijk beslis jij of je wel of niet start met de opleiding.
Er is geen algemene toets, dus over de inhoud kan alleen iemand die op dezelfde school die opleiding heeft gedaan jou iets vertellen. Het kan een algemene capaciteitentest zijn, of inderdaad het niveau van rekenen, Nederlands en Engels. Maar het kan ook zijn dat er een toets wordt gebruikt om te kijken of de opleiding bij jou past.
Je eigenlijke vraag kan ik dus niet beantwoorden, maar ik hoop dat je door dit antwoord gerustgesteld bent dat je met je kader diploma sowieso met de opleiding mag starten.