Ik neem aan dat je met 'basis' de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo bedoelt. Met een diploma daarvan ga je normaliter naar het mbo. Met een diploma van de theoretische leerweg kan je naar de havo.

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland vind je het zo:

• Basisberoepsgerichte leerweg: stroomt door naar het mbo
• Kaderberoepsgerichte leerweg: stroomt door naar het mbo
• Gemengde leerweg: stroomt door naar het mbo
• Theoretische leerweg: stroomt door naar het havo of mbo

Stapelen van diploma's wordt in Nederland tegenwoordig over het algemeen minder gewaardeerd en minder gestimuleerd dan vroeger. Van vmbo-bbl naar de havo gaan is ook niet echt een logische stap omdat de havo veel theoretischer is.
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gemengde leerweg kan ook doorstromen naar havo.
Doorstromen naar mbo is wel op 3 verschillende niveaus.
Theoretisch kan het. In de praktijk is het een onlogische, zeer lange en onwaarschijnlijke leerweg.

Na "basis" heb je toegang tot een opleiding op mbo2-niveau. Met een diploma daarvan kun je naar een opleiding op mbo3-niveau in dezelfde richting en dan naar een opleiding op.mbo4-niveau in dezelfde richting.

Als je daarvoor slaagt ën je cijfers goed genoeg zijn en het vakkenprofiel van die mbo4-opleiding aansluit op.de havo kun je daarna naar havo 4. En vervolgens in havo 5 examen doen.

Gezien je leeftijd op dat moment zal het dan een havo in het volwassenenonderwijs worden.

Zoals gezegd: een zeer onwaarschijnlijke leerweg.
Wat dan logischer is:

Stel je bent via mbo2, via mbo3 doorgestroomd naar mbo4. (Moet wel alles lukken.) Vandaaruit ga je (mits: goede cijfers en goede motivatie) naar een hbo-opleiding in dezelfde richting. Dat is ook een lange weg maar wel gebruikelijker. Op het hbo zul je ook leerlingen tegenkomen die er rechtstreeks vanuit de havo naar toe zijn gegaan.
Toegevoegd op 03 augustus 2019 08:02: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Gewoon prima antwoord.
@Achmed, als jij heel goed jouw best doet op het vmbo basis en hele hoge punten haalt, willen ze je soms meteen aannemen bij mbo-3. Ligt wel ontzettend aan de richting. Maar, als je mbo-2 doet en je gaat hier heel goed, zou je ook eventueel meteen naar mbo-4 kunnen.
Dus met inzet, goede punten, werkhouding.....kun je soms een stap overslaan.