Mag je in het 3e tijdvak van de eindexamens naast een herkaning ook nog een inhaalexamen maken?

Weet iemand dit? Op internet kan ik het nergens vinden en t zou zo fijn zijn als t wel ergens staat.
Beter geformuleerd: mag je in het 3e tijdvak (augustus) met een geldige reden naast een herkansing ook nog een examen inhalen (die je dus nooit eerder gemaakt hebt)?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Artikel 45. Verhindering centraal examen
1 Indien een kandidaat om een geldige reden, ter beoordeling van de directeur, is verhinderd bij één of meer toetsen in het eerste tijdvak tegenwoordig te zijn, wordt hem in het tweede tijdvak de gelegenheid gegeven het centraal examen voor ten hoogste twee toetsen per dag alsnog te voltooien.

2 Indien een kandidaat in het tweede tijdvak evenzeer verhinderd is, of wanneer hij het centraal examen in het tweede tijdvak niet kan voltooien, wordt hij in de gelegenheid gesteld in het derde tijdvak ten overstaan van het College voor toetsen en examens zijn eindexamen te voltooien.

3 De kandidaat meldt zich zo spoedig mogelijk door tussenkomst van de directeur aan bij het College voor toetsen en examens. In dat geval deelt de directeur aan het College voor toetsen en examens mede, wanneer dat zich voordoet, dat ten behoeve van de kandidaat toepassing is gegeven aan artikel 55, eerste, tweede dan wel derde lid, en waaruit deze toepassing bestaat.

4 Na afloop van het derde tijdvak deelt het College voor toetsen en examens het resultaat mede aan de directeur.

5 Indien het bevoegd gezag op grond van artikel 37, zevende lid, zelf de afnametijdstippen bepaalt, kan de directeur een kandidaat de gelegenheid geven om binnen de afnameperiode die het College voor toetsen en examens daarvoor heeft ingesteld, alsnog de toetsen te voltooien waarvoor hij eerder was verhinderd.

6 Onder een toets als bedoeld in dit artikel wordt ook de rekentoets begrepen.

Dit kan dus.
De directeur van jouw school moet eerst in overleg voor uitstel van examens in het eerste tijdvak. Indien dit wordt goedgekeurd, krijg je de kans om deze in te halen in tijdvak twee. Je mag maximaal 2 per dag inhalen. (Dit is gelukt). Indien blijkt dat je het examen in tijdvak twee niet kunt afronden, moet de directeur weer in overleg om toestemming te vragen. (Net als wat hij deed voor het eerste tijdvak). Indien goedgekeurd, kun je de vakken dan afronden in tijdvak drie.
Kortom, weer naar de directeur (liefst met doktersverklaring). Directeur zegt of hij ook de noodzaak inziet (of niet). Directeur moet weer gaan overleggen en krijgt te horen; wel of niet akkoord.

Succes en zorg voor die doktersverklaring!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Weer veel dank voor uw reactie! Maar ik vraag me dus af of ik zelfs een examen in mag halen in tijdvak 3 als ik in tijdvak 3 ook al een herkansing heb. Dan doe ik in tijdvak 3 dus een geheel nieuw examen en een examen dat ik al eerder (deels maar dat doet er niet toe) gemaakt heb. Ik vraag me dus af of dit ergens in de regels staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Die herkansing mag ik sowieso doen in tijdvak 3, maar vraag me dus af of ik volgens de regels daarbij ook een nieuw examen mag inhalen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Daarbij = daarnaast in tijdvak 3
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat staat in punt 2 en 3.
Dat kan gewoon. Alleen mag jij dat niet zelf bepalen.
Je zult weer naar de directeur moeten gaan (met doktersverklaring) dat je in tijdvak 2 niet het nieuwe examen kan doen.
Dan kan de directeur (indien hij het ook hiermee eens is) contact opnemen met het college.
Indien de directeur meewerkt, geeft het college echt wel toestemming.
Ik hoop dat je het zo snapt. Anders: trek aan de bel!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank u, alleen daar staat niet bij dat je ook een herkansing dan mag in tijdvak 3
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus snap t niet helemaal
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sorry.......!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Herkansingen worden niet opgenomen, omdat dat herexamens zijn.
Deze wet gaat puur over inhalen.
De herkansing heeft de directeur jou al toegezegd, dus maak je daar niet druk om.
Sorry hoeft niet ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oke danku! Want ik zocht dus eigenlijk bewijs dat t wel kan, omdat mijn school heeft gezegd dat het echt niet kan (inhaalexamen naast herkansimg in tijdvak 3, alleen herkansing mag) :(
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat de directeur het zo geregeld heeft tijdens het eerste tijdvak.
Nu moet het weer opnieuw geregeld worden. De directeur bepaalt of hij hier aan meewerkt.
Het bewijs heb je nu. Dat is de bepaling zoals omschreven in mijn antwoord.
Laat dat desnoods lezen. Maar Nogmaals, ik zou ook eerst langs de huisarts gaan. Hij kan schriftelijk vaststellen dat je nu het examen niet kunt maken, omdat......
Neem deze brief mee naar school. Vraag aan de huisarts of de directeur eventueel kan, mag bellen met de huisarts, indien er nog verduidelijking nodig is.
Succes en ik hoop dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Loes, het college voor toetsen en examens is het apparaat in Nederland dat alles officieel regelt omtrent officiële staatsexamens.
De directeur moet continu in overleg met hen, indien een leerling afwijkt.
Dit is zelfs als een leerling dyslexie, een handicap, ziekte.....heeft.
Er kan veel, indien de directeur wil en het noodzakelijk vindt.
Waarschijnlijk heeft hij deze situatie niet of nauwelijks meegemaakt.
Indien je als leerling enorm afwijkt (dat kan door omstandigheden) kan het ook zijn dat het college bewijs vraagt. Daarom zeg ik ook vraag de huisarts om een verklaring (schriftelijk). Het college kan natuurlijk ook weigeren. Daarom moet je proberen te bewijzen dat het niet anders kan.