Bij welke universitaire studie hoeft men hebt minst naar te gaan en welke het meest?

Met naar school gaan bedoel naar de universiteit heen reizen en dan weer terug. Dus ik vraag me af bij welke universitaire studies dat het meest nodig is en bij welke bijna nooit. En ik vraag me ook af waarvan dat afhangt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
ronron1212
4 jaar geleden
bij elke universiteitsstudie moet je even vaak.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Dat is niet waar, Ronron, de ene studie heeft veel meer contacturen (zo heet dat) dan de andere. Dat kun je vaak terugvinden op de website van de betreffende studie. Vaak verschilt het ook nog per jaar, of per periode.
Amadea
4 jaar geleden
Bij een universitaire studie ga je niet naar school, maar volg je colleges. Het hangt van jouw vooropleiding af welke studie jij zou kunnen volgen.
ronron1212
4 jaar geleden
@HannekeJanssen
Als voltijdstudent volg je in principe elke dag lessen of colleges, loop je stages en doe je aan zelfstudie. Er wordt van je verwacht dat je gemiddeld 40 uur per week besteedt aan je studie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@elesgood, informeer ook uit hoeveel uren en hoe vaak er aanwezigheidsplicht is.
http://uubmw.nl/reglementen/aanwezigheidsplicht
https://www.mr-studenten.nl/verplichte-aanwezigheid-bachelor-global-law-discussie-aan-de-tilburg-law-school/
HannekeJanssen
4 jaar geleden
@Ronron, Dat klopt écht niet. Zeker een universitaire studie moet je vaak veel aan zelfstudie doen, en heb je bij veel studies niet elke dag, soms zelfs niet elke week, colleges of werkgroepen. Er wordt gevraagd hoe vaak iemand op de universiteit moet zijn, en dat verschilt. Mijn ervaring is met sociale wetenschappen, waar we soms maandenlang geen colleges hadden (in die periodes spraken we met elkaar in de kroeg af om in contact te blijven) en met een HBO-studie waar in sommige periodes ook maar óf 1 dag per week, óf soms helemaal geen contacturen waren.

Antwoorden (1)

De meeste contacturen zijn bij landbouw en gezondheidszorg.
De minste bij recht en gedrag+maatschappij.
Eigenlijk is dit logisch.
Indien je bijvoorbeeld rechten studeert, moet je heel veel leren, leren en nog eens leren. Dit kun je gewoon door zelfstudie doen.
Indien je bijvoorbeeld tandheelkunde studeert, moet je heel veel praktisch werken door te doen. Dan heb je minder zelfstudie.
Ik zal een tabel toevoegen waarin alle aspecten in een grafiek staan: contacturen, zelfstudie, scriptie en stage.
Natuurlijk kan dit per universiteit wel verschillen! Bijvoorbeeld tandheelkunde Groningen en Nijmegen hebben niet precies dezelfde aanpak.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
N.B.: de 'studies' die in de eerste twee zinnen van dit antwoord zijn genoemd, zijn in de praktijk groepen van studies. Onder 'Gedrag en maatschappij' vallen bijvoorbeeld studies als sociologie, politicologie en bestuurskunde.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Natuurlijk zijn dit overkoepelende richtingen. Als je alle studies per categorie gaat opnoemen (wat niet te doen is) wordt het wel een behoorlijke opsomming.
Daarom heb ik twee studies uit twee richtingen gebruikt om aan te tonen waarom de ene studie meer contacturen heeft dan de andere studie.
Nogmaals dan nog ligt het aan de universiteit.
Eenheidsworst bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+samen met de grafiek meer dan duidelijk
Antoni
4 jaar geleden
@Simonsdochter, het had ook een grafiek kunnen zijn met slechts de negen populairste studies (en in de laatste kolom het totaal). Zo'n grafiek is het dus niet. Dat wilde ik alleen duidelijk(er) maken.