Kun je je later aanmelden voor een numeris fixus opleiding als het blijkt dat het nog niet vol zit?

Ik vroeg me af of numeris fixus opleiding 'open' kunnen gaan als het maximum aantal plaatsen nog niet is bereikt bij een bepaalde opleiding.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Nee,
Bij numerus fixus is altijd een uiterlijke datum tot aanmelden. Dit jaar was dat 15 januari.
Hierna begint namelijk een hele procedure. Deze procedure kan bestaan uit meerdere verslagen indienen, testen op kennis, persoonlijkheid, vaardigheden. Deze procedure voer je dus niet uit op 1 dag. Vaak bestaat de procedure ook uit meerdere rondes. Je kunt zo steeds een stapje verder komen.
Deze selectie leidt uiteindelijk tot een ranglijst van de deelnemers. Op een aangegeven datum krijg je je rangnummer te hoten. Dit jaar was dat op 15 april.
Valt jouw nummer binnen de aangeboden capaciteit van de opleiding, dan heb je een aangeboden plaats weten te bemachtigen.
Omdat er altijd studenten zijn die zakken, hun plaats weigeren, niet tijdig hun plaats accepteren, komen er na 15 april weer plaatsen vrij. Deze plaatsen worden aangeboden aan de eerstvolgende rangnummers op de lijst.
Fixus wordt alleen toegepast bij opleidingen met te veel vraag en te weinig aanbod. Jouw geschetste situatie is dus vreemd. Dan hoeft er dus geen fixus plaats te vinden. Verder zou je (indien je je nu nog zou aanmelden) niet hebben deelgenomen aan de uitvoerige selectie.
Er wordt wel een uitzondering gemaakt: Als je door overmacht niet in staat bent geweest om je tijdig aan te melden, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de hogeschool of universiteit die de opleiding van jouw keuze aanbiedt. Zij bepalen wat de verdere mogelijkheden zijn. Nogmaals, dit geldt niet omdat de opleiding te weinig aanmeldingen heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het al gegeven antwoord heeft betrekking op hbo en wo, in het mbo gaat de opleiding waarschijnlijk wel weer open als er niet voldoende aanmeldingen zijn.
Het verschil is namelijk dat mbo niet mag selecteren op capaciteiten, motivatie en geschiktheid. Iedereen heeft gelijke kansen om ingeloot te worden, er wordt alleen gekeken of je aan de vooropleidingseisen voldoet. Dat maakt dat er geen uitgebreide selectieprocedure is. Elke school bepaalt zelf hoe ze de numerus fixus vormgeven (onder de voorwaarde van onafhankelijke selectie dus) en dus ook wat er gebeurt als het aantal aanmeldingen onder de numerus fixus grens is. Waarschijnlijk zal dan volgorde van aanmelding gelden en kun je inschrijven tot de opleiding wel vol zit. Als je vraag betrekking heeft op het mbo kun je dit het beste even navragen bij de decaan van de opleiding.