Mag mijn school doorgeven aan leerplicht dat ik ongeoorloofd afwezig ben terwijl het geoorloofd is?

Ik zit op het MBO en ik sta bij leerplicht in het systeem dit komt door ongeoorloofde afwezigheid in het begin van het jaar. Nu heeft mijn school weer een melding gedaan van ongeoorloofde afwezigheid terwijl dit niet klopt. Ik meld mij soms te vaak ziek en dit komt door heftige rugklachten. Toch geeft mijn school bij leerplicht aan dat ik eigenlijk ( met andere woorden ) spijbel. Wat kan ik hiertegen doen. En hoe werkt het met een dokters verklaring aanvragen zodat ik bewijs heb dat ik echt heftige rugklachten heb.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Als je te vaak ongeoorloofd absent geweest bent, volgt er uiteindelijk een gesprek met de leerplichtambtenaar en de school. Dat is een goed moment om uit te leggen wat er aan de hand is en de leerplichtambtenaar zal dan ook aangeven hoe jij kunt aantonen dat je echt niet anders kan dan je ziek melden.
Dat de school je bij leerplicht meldt is verplicht en hoeft helemaal niet negatief te zijn. Ze zullen gaan kijken hoe je, ondanks je rugpijn, toch kunt deelnemen aan de lessen.
5 jaar geleden
Je zit op het mbo.
Waarschijnlijk ben je nog geen 18 jaar en heb je ook nog geen opleiding afgerond op het juiste niveau mbo. Je zult dus nog vallen onder de leerplicht. (Tussen 16 jaar en 18 jaar heet dit anders, maar dat maakt niet uit).
Doordat je te vaak ongeoorloofd afwezig was, is er begin schooljaar een melding gedaan bij de gemeente. Dit geef je ook aan en dat vind je juist.
De school heeft nu weer melding gedaan van ongeoorloofd afwezig.
Ongeoorloofd afwezig betekent:
1 Een kind met leerplicht is helemaal niet ingeschreven bij een school.
2 Een kind gaat op vakantie buiten de vakanties om (wordt meteen gemeld!),
Een kind komt geregeld te laat op school,
Een kind wordt niet afgemeld (bij ziekte).
Indien jij ziek bent en dit binnen 2 dagen wordt doorgegeven aan school, mag een school dit niet noteren als ongeoorloofd.
Nu heeft jouw school misschien ook schoolafspraken. Daar moet je je als leerling aan houden. Heb je dit wel gedaan?
Bij ons op school gelden deze regels:
Indien je nog geen 18 jaar bent, moet een ouder je bij ziekte afmelden voor half 9.
Indien je de dag erna nog ziek bent, moet je weer bellen voor half 9, net zolang tot je weer beter bent.
Indien je ziek wordt op school, moet je naar het zorglokaal. Een medewerker belt met een ouder of je naar huis mag.
Doe je dit niet: In magister staat dat je ongeoorloofd afwezig bent. Stel je bent ziek van maandag tot en met donderdag. Je vergeet woensdag te bellen, dan sta je voor die hele dag als ongeoorloofd afwezig gemeld. Indien je die dag 8 uur les hebt, heb je al 8 uren hangen.
Nu terug naar de wettelijke afspraken. Indien jij 16 uren ongeoorloofd afwezig gemeld staat, neemt de school weer contact op met de gemeente.
Kortom, kijk of je je inderdaad altijd hebt afgemeld volgens de regels. Kijk of vraag ook naar de registratie hiervan. Verder zul je je weer moeten melden bij de ambtenaar, indien er door de school weer een melding is gedaan. Hier kom je niet meer onder uit. Voordat je je meldt, kun je een consult aanvragen bij de huisarts. Vraag of deze een verklaring wil schrijven. Indien deze van jouw klachten weet, zal er echt medewerking zijn.
Succes!
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/geoorloofd-schoolverzuim-en-spijbelen