mag ik een toets maken met een verlopen ID kaar (4 dagen)?

Volgens de 'Haagse Hoge school' moet je bij een toets:

Conform de OER, Toetsregeling, artikel 2.3 dien je je te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.

echter er staat niet in dat je met een verlopen ID kaart (4 dagen) niet meer mag participeren aan een toets.

De Haagse Hoge school verwijs me door naar de site van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren

Dit is echter een identificatiePLICHT.
Wat ik namelijk heb gevonden is dat een verlopen ID kaart nog steeds geldig is en bij de Haagse Hoge school vragen ze naar een GELDIG ID.

Heb ik het recht om met een verlopen ID kaart wél een toets te maken?

Link naar de OER: https://www.dehaagsehogeschool.nl/docs/default-source/documenten-opleidingen/oer-2018-2019/spk-oer-2018-2019-def.pdf?sfvrsn=8c2e3e76_2

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Een verlopen ID kaart is geen geldig legitimatie bewijs (meer).
tinus1969
5 jaar geleden
@Turfgraver en dat is het enige juiste antwoord. Verlopen is ongeldig.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Fabianridd, Legitimeren en identificeren zijn niet dezelfde begrippen.
Identificeren wil zeggen bewijzen wie je bent. Legitimeren wil zeggen bewijzen dat je bevoegd bent.
Jij moet je legitimeren met een geldige ID-kaart zodat blijkt dat je op dat moment bevoegd bent om aan de toets deel te nemen.
Alleen stemmen mag je dat doen met een ID-kaart, paspoort of rijbewijs dat maximaal 5 jaar verlopen is.

Antwoorden (1)

Je gebruikt (ook) het woord "legitimatiebewijs".

Gaat het echter om een van de bekende wettelijke identiteitsbewijzen dan verliest dit zijn geldigheid als de daarop vermelde datum verstreken is. Het is dan nog steeds een identiteitsbewijs maar geen geldig identiteitsbewijs meer. Als de geldigheid van het bewijs een voorwaarde is van de school kun je dus niet meer aan een toets deelnemen als de datum op het bewijs verstreken is.
Uit de bron:
"Ongeldige documenten voor identificatie

U kunt zich niet identificeren met:

willekeurige pasjes en kaarten, zoals een ov-kaart, bromfietscertificaat, pinpas of zwemabonnement;
een verlopen identiteitsbewijs;
een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument."
Toegevoegd op 06 maart 2019 20:23: bron
Computoon