Mag een filiaalmanager iemand in eigen tijd terug laten komen omdat hij z'n werk niet goed doet?

Ik kreeg laatst te horen van m'n filiaalmanager bij de Jumbo, dat als iemand z'n werk niet goed gedaan heeft dat hij of zij het in z'n eigen tijd onbetaald moet verbeteren. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Simpel. Het is òf je werk verbeteren, òf ontslag wegens wanprestatie.
Je kunt kiezen.
tinus1969
5 jaar geleden
Eens met @Reddie, gratis werken hoort niet. Ontslag wegens wanprestatie is de juiste oplossing voor beide kanten.
Edraket
5 jaar geleden
Inderdaad tinus, de kans dat hij zich blijvend verbetert is klein.
Daarvoor moet eerst een knop worden omgezet in zijn hoofd.
Of daarvoor deze "straf" voldoende is betwijfel ik.
paulus811
5 jaar geleden
Nou nou nou, een beetje meer support voor de winkelmedewerker mag best. In de huidige supermarkt zijn een paar partijen de dupe, de winkelmedewerker is er één van. Als we gratis werken in een normaal bedrijf niet zouden accepteren, dan ook in een winkel niet. En vakkenvullers etc. zijn vaak kinderen van 16 jaar oud, dan moet je als filiaalmanager ook accepteren dat er af en toe iets hapert. Commentaar leveren als manager mag best, maar oplossen in betaalde tijd. En als op lange termijn niets verbeterd, kan ontslag altijd nog.
LeonardN
5 jaar geleden
@Edraket
Wie is "hij"?
De vrager heeft iets gehoord. De vraag is dus puur hypothetisch.
De vrager heeft denk ik terecht twijfels of dit wel kan.
Deze "straf" is een onbestaanbaar concept volgens mij.
Waarschijnlijk roept zijn filiaalmanager maar wat, heeft de vrager de uitspraak verkeerd begrepen, of, als het echt zo is dat dit gebeurt, dan mag dat volgens mij niet/is dit niet de bedoeling.
Dit zou namelijk tot een vreemde soort van afpersingssituatie kunnen leiden waarbij personeel steeds gratis moet werken als in de ogen van de leiding er niet "goed" is gewerkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@LeonardN Ik ben het volkomen met je eens en juridisch gezien is dit inderdaad niet gegrond.
Dan zouden door u genoemde situaties zich inderdaad gemakkelijk kunnen voordoen maar nog los van dat levert het verzekeringstechnisch ook nog problemen op, aangezien een ingeroosterde medewerker verzekerd is voor bedrijfsongevallen maar een niet ingeroosterde medewerker dan weer niet, omdat deze niet verder strekt dan “bij de uitoefening van de werkzaamheden”. De oplossing zou zijn, de werknemer inroosteren, ware het niet dat dan loonbetalingsverplichting onverminderd blijft bestaan. Bovendien dient een bedrijf hiervoor een transparant en openbaar plan beschikbaar te hebben, waarin voor een ieder de rechten, plichten en consequenties duidelijk zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik denk dan ook dat dit een soort grootspraak is van de filiaalmanager. Een soort negatieve manier van motiveren. Als ... dan owee je gebeente !

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.
Als de filiaalmanager vindt dat een medewerker zijn werk niet goed heeft gedaan dan zal hij moeten onderbouwen waarom dat zo is en hoe het in het vervolg beter moet. Herstelwerkzaamheden moeten gewoon worden betaald. Het is namelijk normaal dat iemand eens een keer een foutje maakt, of een bepaalde handeling (nog) niet onder de knie heeft. Een goede filiaalmanager calculeert dat in en zal de medewerker ondersteunen bij zijn ontwikkeling.
Als die ontwikkeling achterwege blijft wordt het een ander verhaal. Maar dan zal het eerder richting ontslag gaan dan onbetaalde uren.
Ik heb tien jaar gevakkenvuld bij Albert Heijn en daar zijn ze echt niet flauw. Werken in "eigen tijd", wat wel eens werd aangekondigd, heb ik altijd geweigerd. Nou stond ik verbaal ook op mijn 17e al wel sterk in mijn schoenen. Maar ik heb van dergelijke weigeringen nooit last gehad.
Opmerking nog: er is werk zat. Als jouw filiaalmanager je niet ondersteunt, faciliteert, inspireert en nog meer van die mooie woorden, ga dan op zoek naar een andere werkgever.