Wat is het verschil tussen minnelijke schikking, bemiddeling en dading?

Zou iemand het verschil tussen minnelijke schikking, bemiddeling en dading kunnen verduidelijken? Alvast bedankt!
Ook zie ik bijv. vaak vermeld staan "voor dading vatbare niet-vermogensrechtelijke geschillen"
Welke geschillen zijn niet voor dading vatbaar?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Mariedelois,
Omschrijf of definieer eerst wat je verstaat onder
1. minnelijke schikking
2. bemiddeling
3. dading
Vergelijk de definities en je moet in staat zijn de verschillen te bepalen. Voorbeeld: Wat is dading:
Dading kan in vier constitutieve (wezenlijke, absoluut aanwezig) elementen ontleed worden:
1. Het is een contract
2. dat een reeds ontstane of toekomstige betwisting veronderstelt
3. waaraan partijen een einde willen stellen
4. door middel van wederzijdse toegevingen
Voorbeeld van Constitutief: een constitutief vonnis is een vonnis waardoor een nieuwe juridische situatie ontstaat, een constitutief vonnis is bijvoorbeeld echtscheiding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vragen geven mij aanleiding te vermoeden dat je momenteel het Verbintenissenrecht moet bestuderen.
In de rechtspraktijk komt het er niet alleen op aan om het enige goede of verkeerde antwoord te geven (voor zover het absolute goede antwoord al zou bestaan). Recht is niet zwart of wit. Belangrijkste is dat je in staat bent de redenering en argumentatie op gestructureerde wijze op te bouwen.
Ik kan alle antwoorden met liefde voor je voorprevelen maar daar ben jij, als je inderdaad rechten studeert, niet mee geholpen. Het zijn dan mijn antwoorden, mijn taalgebruik en weerspiegelen mijn autonome mening en mijn autonome visie.
Het is de bedoeling dat een student rechten tijdens zijn/haar studie leert zeer zelfstandig te denken en een mening te vormen die gebaseerd is op eigen en gedegen onderzoek van relevante bronnen.
Het is dus geen onwil van mijn kant, maar ik help je er niet mee, integendeel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nou vooruit, ééntje dan: welke geschillen zijn niet voor dading vatbaar?
Zaken die de openbare orde raken, zoals strafrechtelijke feiten, komen niet voor het sluiten van dading in aanmerking. Er kan weer wel dading worden gesloten over de burgerlijke gevolgen van een misdrijf.
De tienjarige aansprakelijkheid is van openbare orde, waardoor deze niet contractueel kan worden verlengd of beperkt. Is dus niet voor dading vatbaar. Conclusie: over alles wat verhandelbaar is kan een dading gesloten worden.
Strijd en verschillen van mening over koop/verkoop, aannemingscontracten, discussies met personeelsleden, burenruzies en huurgeschillen. De discussies tussen ex-echtgenoten over geldkwesties of over het omgangsrecht met de kinderen zijn ook allemaal vatbaar voor dading.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nogmaals bedankt voor uw reactie JoanDArc! Ik studeer inderdaad rechten, maar zit pas in het eerste jaar dus aan dat autonome denken wordt nog gewerkt :) Mijn bedoeling is vooral in mijn uitleg de begrippen niet door elkaar te slaan. Uw uitleg heeft zeker geholpen!

Antwoorden (1)

Minnelijke schikking, bemiddeling en dading hebben allemaal tot doel een oplossing te bereiken om daarmee een gerechtelijke procedure te voorkomen.
De gerechtelijke procedure wordt in alle drie gevallen vermeden door een eigen benadering van het geschil. Samen naar een oplossing toe werken of eenzijdig een oplossing voorstellen.
1. Minnelijke schikking betekent dat er in goed onderling overleg tussen de betrokken partijen de beëindiging van een geschil wordt overeengekomen, al dan niet door tussenkomst of met behulp van een derde partij, zoals bv advocaat of rechter. Dat kan door middel van een vaststellingsovereenkomst die voor alle partijen bindend is, zelfs al zou het in strijd zijn met het dwingend recht. Vanzelfsprekend mogen er geen criminele activiteiten overeengekomen worden.
2. Bemiddeling gebeurt met behulp van een bemiddelaar, een mediator, als de communicatie dusdanig verstoord is dat de partijen elkaar wantrouwen en niet meer met elkaar willen praten. De mediator, die door beide partijen als bemiddelaar wordt aanvaard moet zorgen dat de partijen weer met elkaar in positief overleg gaan om uiteindelijk tot een oplossing te komen die zijzelf samen bedenken. Dus niet van bovenaf wordt opgelegd.
3. Dading is een schriftelijke overeenkomst tussen twee partijen die een geschil wensen te beëindigen of een toekomstig geschil willen voorkomen door wederzijds water bij de wijn te doen, concessies te doen. Het is een soort minnelijke schikking, waardoor een rechter vervolgens geen uitspraak meer hoeft te doen.Het hoeft geen juridisch geschil te zijn, het kan ook een meningsverschil over feitelijkheden zijn.
Voorbeeld:
de beroemde Belgische kwestie waarbij door de ene partij dading wordt voorgesteld en door de andere partij wordt afgewezen.
Oud-eurocommissaris De Gucht is in april 2018 niet ingegaan op het aanbod van de Bijzondere Belastinginspectie in België die een dading wilde sluiten in de belastingzaak van De Gucht en zijn echtgenote. Het echtpaar De Gucht denkt nog steeds voldoende argumenten te hebben om de stelling van de fiscus teniet te doen, zij denken al acht jaar de zaak voor 100% te winnen. De zaak is nog steeds niet opgelost omdat het echtpaar geen behoefte heeft aan het doen van concessies.