Wat is het verschil tussen een 'theorie' en een 'hypothese'?

Wat is het exacte verschil tussen de bovengenoemde begrippen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (2)

"Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een getoetst model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid." (Bron: Wikipedia)

De theorie is dus een verklaring van de werkelijkheid.

De hypothese is (kort door de bocht) een bewijsbare stelling om die theorie mede te bewijzen.

B.v. in theorie bestaat er zoiets als zwaartekracht. Deze kracht zorgt dat 2 massa's elkaar aantrekken.

De hypothese is dan: De aarde is een grote massa. Deze zal zorgen dat een baksteen (een andere massa) weer naar beneden valt wanneer ik de baksteen in de lucht gooi.

De test van de hypothese is simpel: gooi een baksteen in de lucht en kijk of 'ie weer naar beneden valt. Doet 'ie dat dan is daarmee een stukje van het bestaan van zwaartekracht bewezen.

Kun jij een hypothese verzinnen waarmee zou blijken dat zwaartekracht niet bestaat én deze succesvol testen, dan kun je daarmee de hele zwaartekracht-theorie onderuit halen.
Toegevoegd op 10 januari 2019 15:17: bron
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens worden deze begrippen vaak door elkaar gebruikt, en vind ik het verschil tussen een complexe hypothese en een theorie in veel gevallen niet zo relevant.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@tinus1969
Klopt helemaal !
LeonardN
5 jaar geleden
+
En @tinus1969
Inderdaad. Theorie is een "probleemwoord" in deze. Het betekent in deze context(wetenschap) heel wat anders dan mensen er in het dagelijks spraakgebruik mee bedoelen. Eigenlijk zouden we moeten zeggen daar ik heb wel een hypothese voor, als je zomaar wat bedenkt, maar ja ga daar maar eens het publiek van overtuigen :D Dat probleem lijkt irrelevant, maar is het overigens niet. Het is een bijna onuitroeibaar argument voor creationisten:
https://www.youtube.com/watch?v=srC1au8ZiU4
Ik knip met de lichtschakelaar het licht aan.
Precies op dat moment hoor ik een enorme donderslag.

Hypothese (=veronderstelling): de lichtschakelaar omzetten veroorzaakt een donderslag.
Toets: ik zet weer de lichtschakelaar om.
Resultaat: er gebeurt niets.
Hypothese verworpen.

Ik zet de lichtschakelaar om. Er gaat een lamp branden.
Toets: ik zet weer de lichtschakelaar om.
Resultaat: de lamp gaat weer branden.
En bij herhaling gebeurt precies hetzelfde.

Dan wordt het tijd voor een ...
Theorie: er is een verband tussen het omzetten van de lichtschakelaar en het gaan branden van de lamp.

In de loop der jaren blijft hetzelfde gebeuren.
Elders in de wereld wordt hetzelfde verschijnsel geconstateerd.

Het wordt nu tijd voor een ...
Leer.

Na jaren gebeurt overal hetzelfde. We kunnen nu wel gaan spreken van een ...
Wet.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-Min voor vooral de laatste 3 zinnen. Werkelijk?
Waar zit zwaartekracht in het door u beschreven lineaire pad van hypothese tot wet, hoeveel jaar moeten er nog appels uit bomen, altijd de grond raken, voor we van een gravitaiewet mogen spreken ipv gravitaietheorie?
--- Volgens mij spreken we al jaren van de gravitatiewet van Newton, maar is "de theorie van de zwaartekracht" nog steeds een theorie die aangepast wordt (en aanpassing nodig heeft) omdat deze onopgeloste problemen bevat. Een wet beschrijft bijvoorbeeld mathematisch hoe je iets kan uitrekenen. Als ik wil weten hoe snel mijn pakje boter van de Eiffeltoren valt heb ik een wet nodig. De theorie waarom dat pakje boter zich zo graag naar de grond trekt (en andersom) boeit me dan niet zoveel. Die wet is er gelukkig allang voordat we de theorie van de zwaartekracht volledig hebben opgelost. Een wet is juist vaak een startpunt voor een theorie.