Stoppen met hoge school, kunnen mijn ouders mij dit verbieden?

Hallo,
Sinds december ben ik begonnen aan de hoge school met de opleiding logopedie. Het is een hele mooie opleiding maar ook een hele zware opleiding.
Voor mij is deze opleiding veel te zwaar omdat ik geen motivatie heb om elke avond te studeren door dat mijn ouders mij zo een hoge druk opleggen en verbaal agressief zijn.
Ik zou dan graag willen stoppen met school om dan te gaan werken en avondschool te doen voor een richting die mij meer zou bevallen en die ik beter zou kunnen omdat ik die basis al heb van in het middelbaar.
Ik wil dus niet zonder een extra diploma verder, maar mijn ouders wouden zelfs niet luisteren naar het voorstek die ik wou maken en hebben mij verboden te stoppen met school en verplichten mij nu om te studeren.
Ik ben ook 18, ik weet dus niet hoe ik dit dan moet aanpakken... ze willen niet luisteren.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
MarBet
5 jaar geleden
Je bent op een leeftijd dat je zelf beslissingen kunt nemen. Tegelijkertijd ben je nog te jong om altijd de juiste beslissingen te nemen. Jouw ouders willen je beschermen tegen verkeerde beslissingen, maar jij hebt tegelijkertijd ruimte nodig om wel zelf keuzes te maken. En dat kan botsen. Maar het is jouw leven en jij bent de enige die kan bepalen wat je gaat doen. Je ouders kunnen je niet dwingen een opleiding te volgen. Zij zullen moeten leren loslaten en vertrouwen krijgen in jouw beslissingen. Misschien is het een optie eigen woonruimte te zoeken, zodat je meer ruimte hebt om je eigen ding te doen?

Antwoorden (3)

Ik ken jou niet. Ik ken jouw ouders niet.
Wat wil je precies? Een luisterend oor? Advies hoe je jouw ouders kunt bereiken? Horen wat jouw rechten zijn?
Wat ik wel weet, is dat je het wel rooskleurig voorstelt. Overdag werken en avondschool doen. Hoeveel uur wil je werken? Werken en school en thuisstudie (dat heb je ook met avondschool) is veel zwaarder dan overdag naar school en huiswerk maken.
Wie betaalt tot nu jouw schoolgeld, boeken....... Indien jouw ouders investeren, mag je ook iets terug doen.
Aangezien je 18 jaar bent, ben je volgens de wet volwassen en ook niet meer leerplichtig.
Verbaal geweld hoef je ook niet te pikken.
Ik begrijp dat je met jouw ouders in gesprek wilt gaan om jouw keuze uit te leggen en door te voeren. Jouw ouders staan hier niet open voor. Ik als ouder begrijp dat wel, maar je kunt en mag niet dwingen. Uiteindelijk kom je er wel in het leven, als je maar leert of werkt (indien je dit lichamelijk en/of geestelijk kunt).
Jouw pogingen tot nu toe hebben niks opgeleverd, alleen onrust.
Maak een afspraak met de huisarts en vraag of deze een goede mediator kent om te bemiddelen, zodat de band tussen jouw ouders en jou niet beschadigd wordt.
Misschien is het ook verstandig om eerst individueel te praten met iemand of dit echt is wat jij wilt. Misschien eens een jaar fulltime werken? Tussenjaar?
Laat het even rusten, ga naar de huisarts. Vraag om individuele hulp en hulp om met een objectief persoon samen met jouw ouders in gesprek te gaan.
Heel veel succes voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik lees net jouw eerste vraag. Die had ik nog niet gezien.
Het is dus al behoorlijk uit de hand gelopen. Er is veel meer aan de hand.
Maak een afspraak met de huisarts voor een gesprek, zodat je langer ingepland wordt.
Heel veel succes!
Aangezien je 18 jaar bent, laat ik je ouders er even buiten.

Je vindt je opleiding wel leuk, maar je vind het te zwaar, begrijp ik dat goed? Je gaat nu overdag naar school, maar je hebt natuurlijk ook opdrachten en lesvoorbereiding. En je kan het niet opbrengen om daar de avond, na zo een lange schooldag vrije tijd aan te op te offeren.
Maar je vind het wel een beter idee om overdag te werken en sávond naar school te gaan? Ten eerste is werken EN studeren geen feest, geloof me. En ik zie ook niet hoe je er op voorruit gaat. Tegendeel. Als je nu zonder opleiding/diploma een baan zoekt verdien je geen klap. Dus moet je echt voltijds gaan werken om iets te verdienen. En dan gaan we er vanuit dat je niet altijd bij je ouders kan blijven wonen, dus je moet huur en andere vaste lasten opbrengen. En na een werkdag nog een avondopleiding volgen is ook minder ideaal als je je het nu voorstelt. Een avondopleiding is meestal een vrij beperkte opleiding, waar je maar een aantal uren per week aan besteedt. Dus qua niveau/diploma zul je nooit het opleidingsniveau ( en later bijbehorend inkomen, vergeet dat niet) bereiken.

Probleem is niet de opleiding, je ouders maar je motivatie.. Eigenlijk zeg je het zelf al. Nou niemand wil na een hele dag op school nog eens de rest van de avond aan studie besteden. Nou ja, verassing: dat hoeft dus ook niet! Als je je colleges en werkcolleges voorbereidt, oplet, actief mee doet en de tijd dat je niet in een les zit op school aan je huiswerk besteed heb je 90% van het werk gedaan. Dus als je een keer om 1500 je laatste les hebt, en je gaat daarna nog even braaf in de bieb zitten, houd je de rest van de dag/avond over. Plan je studie, plan een middag "braaf in de bieb" waar je ongestoord zonder afleiding kan studeren. En plan je vrije tijd ook in.
Je bent net begonnen met je studie en het is te begrijpen dat je daar nog handigheid in moet krijgen. Maar geloof me, naast studeren is er altijd ook tijd voor vrije tijd en vooral ook veel lol.
Studeren is ook een investeren in je zelf, het rendement laat even op zich wachten, maar als je met een behoorlijk diploma later aan de slag gaat, verdien je wel meer. En als je meer verdient, kun je ook een dag minder werken! ..Tot je 67. Dus dat zijn een heleboel vrije dagen in de toekomst. .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
als eerste zou ik goed aan je ouders uitleggen wat je plannen zijn als je niet meer wil studeren en ze ook uitleggen dat ze je onder veel druk zetten en daarom helemaal geen motivatie meer hebt . en als ze helemaal niet meer luisteren zal ik er met iemand over praten en nog even proberen te studeren . ik hoop dat ze gaan luisteren . ( veel sterkte )