Hoe kun je een docent betere uitleg laten geven?

Ik zit op 4 havo. Ik heb een docent voor wiskunde B die heel onduidelijke uitleg geeft(chaotisch). Ook lijkt het alsof ze haar vak zelf niet snapt(Ze zet een som op het bord die wij moeten uitrekenen, en dan moet ze hem zelf 3 keer opnieuw doen voordat ze hem snapt en dus goed doet). Bijna de hele klas haalt allemaal onvoldoendes, ook hebben meerdere leerlingen geklaagd bij mentoren/teamleiders. Ze zeggen dat ze het aan het oplossen zijn, maar er is geen verandering. De teamleider heeft al een les meegekeken en zegt dat hij het wel snapte(haar uitleg). Het lijkt wel alsof hij het voor haar opneemt. Vandaag ben ik met 3 andere leerlingen naar hem toegegaan en gezegd dat er geen verandering is en dat iedereen onvoldoendes haalt voor wiskunde. Zijn antwoordt daarop is dat hij er mee bezig is en niet zomaar de docent kan veranderen, Dat er altijd docenten zijn die minder goed uitleggen. De wiskunde docent zelf verplicht je op te letten tijdens haar uitleg, terwijl wij aangeven dat we zonder haar uitleg het beter snappen. Ook duurt haar uitleg bijna de hele les en als je dan vragen hebt moet je maar wachten tot na de les(Je zit dus de hele les met je vinger omhoog). Als je een vraag hebt legt ze het onduidelijk/verkeerd uit en klopt het antwoord niet. Iedere les legt ze maar 1 persoon(die een vraag heeft) iets uit, want daarna is de tijd om!! Hoe moet ik hiermee omgaan/ een klacht indienen/ verbeteren???

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Antoni
5 jaar geleden
Ik zou bijna zeggen, nu er geen oplossing wordt geboden: ga collectief, dus met zijn allen, niet meer naar de lessen van deze docente. Dat mag waarschijnlijk niet, maar blijkbaar dringt het niet door tot de schoolleiding dat er echt iets moet veranderen. Misschien kan je het ook nóg hogerop zoeken, bij een schoolbestuur, of een bestuur van een scholengroep, bij de gemeente, of bij de onderwijsinspectie van het ministerie van Onderwijs.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je een klacht wilt indienen, moet je kijken in de schoolgids bij klachtencommissie.
Meestal ga je eerst naar de leerkracht, werkt dit niet naar de directie, vervolgens het bestuur. Als laatste heb je de klachtencommissie onderwijs. Hoger is niet.
Maar als je al deze stappen doorloopt, is het schooljaar voorbij. En winnen? Misschien volgt er een berisping en dat denk ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het kan zijn dat het voor een groot gedeelte ook aan de leerlingenzelf ligt. De hele les met de vinger omhoog en dan ook nog luisteren gaat meestal niet goed samen. Eerst luisteren, even een aantekeningetje maken wat men niet begrijpt en later de vraag stellen, werkt veel beter. Dan houdt men ook de les voor de andere leerlingen, die het wel hebben begrepen, niet nodeloos op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Eventueel aansluitend op de tips uit andere reacties en antwoorden:
Maak een verslag:
- hoe een les verloopt, zo objectief mogelijk
- hoe vaak dit al zo gaat
- hoe dit voelt en hoe je verwacht aan het eind van het schooljaar ervoor te staan als dit zo doorgaat
- hoe vaak je dit bij je docent en anderen hebt aangekaart, zonder enige verandering
- dat je het graag veranderd wilt zien voor betere resultaten en je dit je medescholieren ook gunt Vraag, zet dit wel of niet in je verslag, wat jij als scholier eventueel anders kan doen tijdens de les om sneller gezien/gehoord te worden. Ik weet niet of je zelf bepaald gedrag vertoont wat de docent beïnvloedt en eventueel zenuwachtig maakt (helaas is dit mogelijk), dat weet jijzelf het beste. Openheid in verandering en verbetering staat altijd goed als je zelf iets veranderd wilt zien. Je verslag (samen met verslagen van medescholieren) kan je dan ook bespreken en doorgeven aan de mensen die er al over weten, maar ook aan bv directie.
Succes!

Antwoorden (2)

Je kunt niet ''een docent betere uitleg laten geven''.
Die docent is zoals die is, hoe jammer dat ook voor jullie is.
Ook kun je die docent niet zomaar ontslaan. Laat staan dat je een laatje met (goeie) wiskunde docenten kunt open trekken.

Wat je (jullie) eventueel kunnen doen is een privé leraar (thuis) inhuren, al dan niet via een huiswerk instituut.
5 jaar geleden
Quidplura
5 jaar geleden
Sectievoorzitters hebben over het algemeen niet de bevoegdheid om iets te doen aan slecht functionerende collega's. Je zou kunnen kijken of een andere docent je wil helpen, misschien andere leerlingen. Kijk ook eens rond op Youtube of bij de Khan-academy, misschien dat je daar duidelijke uitleg kan vinden.
Ik zeg altijd : Als school kun je de beste lesmethodes aanschaffen en de duurste materialen kopen, maar alles staat en valt met de juiste leerkracht.
Helaas zijn er slechte en goede leerkrachten. Dit was al op de basisschool en ook in het voortgezet onderwijs. In het voortgezet onderwijs heb je ook nog vaak dat iemand inhoudelijk heel goed is, omdat hij of zij een wo opleiding heeft gedaan in het vak. Helaas schieten deze docenten vaak tekort, doordat ze in 1 jaar leren, hoe je omgaat met leerlingen en hoe je de stof makkelijk uitlegt aan de leerling.
Hier heb je natuurlijk niet veel aan. Ik weet wel dat elk vakgebied een soort van 'baas' heeft. Op elke school heet dit anders. Deze persoon heeft een hogere verantwoording over het betreffende vak. Deze persoon zou je kunnen inlichten, maar zet ook vaak geen zoden aan de dijk.
Wat kun je dan beter doen? Kijk eens of jouw wiskundemethode van Noordhoff is. Ik denk het wel. Bij deze uitgeverij kun je antwoordboeken bestellen, ook als leerling. Kijk wel goed of je inderdaad het goede niveau (havo), leerjaar 4 en wiskunde A of B bestelt.
Wat doe je nu? Je probeert thuis de som te maken. Daarna kijk je in het antwoordboek of je het goed hebt gedaan (het boek geeft een uitgebreide duidelijke uitwerking). Op deze manier ga je de sommen snappen.
Hopelijk krijg je volgend jaar een andere docent. Dat kun je wel met jouw klas regelen bij de decaan. Zeggen dat het vertrouwen onderling niet meer goed komt. Dat het beter is voor jullie en de docent om volgend schooljaar een ander te krijgen. Desnoods met behulp van ouders.
Succes!