Waarmee is de opleiding MMS te vergelijken?

Was dat zoiets als HBS, Lyceum of Atheneum?

5 jaar geleden
10.3K
LeonardN
5 jaar geleden
Een verhelderend stuk over de zaak:
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/30155/de-andere-schoolstrijd.html#

Antwoorden (3)

Het is enigszins te vergelijken met de havo.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Het lijk iets je onder de HAVO te liggen qua vervolgmogelijkheden, wat jammer zou zijn als ik de andere antwoorden mag geloven, dat het qua niveau juist hoger lag. -Een HAVO-opleiding geeft recht op een aansluitende HBO-opleiding.
-Een MMS-opleiding volgens de bronnen enkel tot:
"Het eindexamen mms gaf geen toelating tot de universiteit, maar wel tot een aantal voortgezette middelbare opleidingen (tegenwoordig hbo-opleidingen), zoals de kweekschool, de kunstacademie en de school voor maatschappelijk werk. Ook werd de mms als een goede vooropleiding voor het beroep van secretaresse gezien, bijvoorbeeld bij Schoevers." Volgens mij komen we dan op zoiets:
Gymnasium > Uni
Atheneum > Uni
HBS > HBO / Later ook Uni's maar niet altijd de mogelijkheid om te promoveren.
HAVO > principieel alle HBO's
MMS > Zeer beperkt aantal HBO's Lastig te vergelijken wellicht omdat de inrichting van het onderwijs anders is.
De middelbare meisjesschool (mms) was een vijf jaar durende Nederlandse onderwijsvorm speciaal gericht op meisjes en wat betreft het curriculum enigszins vergelijkbaar met de latere havo. De eerste mms werd in 1867 door particulieren in Haarlem opgericht.
Inhoud
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar wel 12 vakken waaronder vier talen + scheikunde, wiskunde. Ook verplichte pretvakken zoals muziek en tekenen. De MMS lag een beetje tegen de HBS aan. Nu tussen Havo en atheneum. Een school alleen voor meisjes, maar dan wel hoofdzakelijk door de elite bezocht. Het schoolgeld en de bijkomende kosten wegens verplicht lidmaatschap van verschillende vereniging en sportclubs was erg hoog.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Plus ronron, de vervolg-opleiding die bij Schoevers gevolgd kon worden was geen gewone secretaresse opleiding, maar een speciale directie secretaresse of management opleiding. De baan die nu Secretaris van de Directie heet, of Management ondersteuner.
Vanwege de hoge kosten ook alleen toegankelijk voor de bovenlaag, in de vijftiger en zestiger jaren, zeg maar de financieel goed gesitueerden.
https://www.schoevers.nl/
HBS was hoger en de Havo was lager van niveau.

-Het oude systeem met ambachtsschool, ulo, mms, hbs en gymnasium was sterk ...
-...enigszins vergelijkbaar met de latere Havo.
-De middelbare meisjesschool (mms) is een oude, vijf jaar durende ... gericht op meisjes en wat betreft het curriculum vergelijkbaar met de hbs.

Trek je eigen conclusie wilde ik zeggen, maar ik weet dat de HBS hoger was en de Havo lager van niveau.
.
N.B. Havo diploma was niet genoeg voor een universitaire studie.

Bezitters van het hbs-b-diploma hadden, in overeenstemming met de wettelijke
bepalingen, het recht om te worden toegelaten tot elke studie aan een Nederlandse
universiteit. Bezitters van een hbs-a-diploma hadden beperktere
toelatingsmogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat klopt, het lag net iets onder de HBS. Vergelijk met nu ligt de MMS van toen echt iets hoger van de HAVO, alleen de vier talen al die zwaar wogen, na het vierde jaar kon je naadloos overstappen naar de vierde van de HBS
LeonardN
5 jaar geleden
Het oude systeem met ambachtsschool, ulo, mms, hbs en gymnasium was sterk ...
? Wat bedoel je daarmee te zeggen?
(reactie herschreven) Ah, snap het nu, je quote van bronnen die je niet linkt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meer_uitgebreid_lager_onderwijs
https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelbare_meisjesschool
--sterk standgericht--
Rommelig antwoord imo. Qua niveau lag het misschien hoger dan de latere HAVO, maar als je gaat kijken naar wat je ermee kon qua vervolgopleiding lijkt het juist weer lager.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Middelbare_meisjesschool
-- Het eindexamen mms gaf geen toelating tot de universiteit, maar wel tot een --aantal-- voortgezette middelbare opleidingen (tegenwoordig hbo-opleidingen), zoals de kweekschool, de kunstacademie en de school voor maatschappelijk werk. Ook werd de mms als een goede vooropleiding voor het beroep van secretaresse gezien, bijvoorbeeld bij Schoevers. -- De HAVO gaf toegang tot alle HBO's, als je vakken aansloten.
ronron1212
5 jaar geleden
Er was ook nog Mulo